VICENÇ MOLINÉ

El creador del GPS social per detectar el trànsit

Llicenciat en enginyeria informàtica i filosofia, Ehud Shabtai, emprenedor israelià, va començar amb una aplicació mòbil que ajudés els conductors a detectar radars, una apli que va derivar en Waze

El creador del GPS social per detectar el trànsit / ANTHONY GARNER Zoom

L’any 2006 el món anglosaxó vivia el creixement de les xarxes socials com un fenomen que revolucionaria el món de les noves tecnologies. I la indústria tecnològica d’Israel, estretament lligada a la dels Estats Units, no n’era una excepció. Ehud Shabtai era llavors cap de tecnologia en una start-up israeliana i un amic seu li va regalar un GPS. Segons s’explica al diari digital israelià Globes, utilitzant-lo va pensar que seria molt útil poder avisar la resta de conductors quan trobés un radar mòbil, malgrat que la versió oficial de la companyia opta per una versió més políticament correcta, assegurant que Shabtai mai aconseguia arribar on volia amb el GPS.

Conflicte de radars

Shabtai, llicenciat en enginyeria informàtica i filosofia per la Universitat de Tel Aviv, es va posar a treballar en una aplicació que permetia avisar de la ubicació dels radars. El sistema va començar a créixer, tant en usuaris com en funcions, fins que va arribar un punt en què l’empresa israeliana de cartografia Mapa el va denunciar per haver infringit els drets d’autor dels seus mapes. Mapa va oferir comprar l’aplicació a canvi de retirar la denúncia però Shabtai ja tenia clar que tenia un projecte de futur entre mans. Va declinar l’oferta i va deixar d’utilitzar els mapes de l’empresa per crear-ne de propis.

A diferència de molts dissenyadors d’aplicacions, Shabtai va ser conscient des del primer moment que necessitaria un equip amb experiència per llançar el seu producte al mercat. Per aquest motiu es va unir amb Uri Levine, un expert en màrqueting en el món de les start-ups, i va convèncer Amir Shinar, el fundador de l’empresa per la qual estava treballant, perquè s’unís al projecte. Finalment, el 2009 es va llançar al mercat l’aplicació per a mòbils Waze. El nom, que en un principi havia de ser Ways, es va canviar per una qüestió de llicències i es va optar per un nom que en anglès es pronunciés igual.

Propostes indecents

La popularitat de Waze, que actualment compta amb 15 milions d’usuaris que actualitzen la informació dels mapes i el trànsit a mesura que circulen, i la importància de la geolocalització per als gegants d’internet va fer que dirigissin la seva mirada cap a la petita start-up ideada per Shabtai. A mitjans del 2012 diversos executius de Facebook van trucar a la porta de Waze amb una oferta de 1.000 milions de dòlars per a l’empresa. Shabtai i els seus companys, però, tenien una condició que Facebook no va acceptar: mantenir l’empresa a Israel.

Ni Facebook ni més tard Apple van poder convèncer els emprenedors israelians de vendre.

Google, també darrere de Waze, va veure l’oportunitat i amb una oferta econòmica lleugerament superior a la de Facebook va convèncer els fundadors de Waze, que van poder mantenir l’empresa a Israel. L’acord, a més de convertir-los en inspiració per a molts dels programadors que dissenyen aplicacions, els va convertir en milionaris. Shabtai, per exemple, va veure com les seves accions de l’empresa passaven a valer 78 milions de dòlars. La pluja de milions, però, no es va quedar a la cúpula de l’empresa, ja que 120 milions de dòlars es van repartir entre els 100 treballadors, a una mitjana d’1,2 milions per persona.

Seguir provant

L’acord va catapultar la popularitat de Shabtai no només a Israel, on és el paradigma de l’emprenedor que triomfa, sinó també als Estats Units. El prestigiós blog tecnològic Venturebeat el va incloure en la llista dels 10 emprenedors més influents en el sector de la telefonia mòbil al costat del fundador de Twitter o el dissenyador d’Android. Segons aquesta publicació, Waze “no només ofereix mapes sinó que té el potencial d’optimitzar el trànsit gràcies a la participació dels mateixos conductors”.

Shabtai, que es declara un gran aficionat als esports i corredor aficionat, aprofita la seva nova fortuna per ampliar els seus estudis de filosofia i “seguir provant aparells” per si, com va passar amb el GPS, té un moment d’inspiració i torna a crear una aplicació d’èxit.