HETERODÒXIES

El cotxe elèctric no arrenca

El cotxe elèctric no arrenca Zoom

El cotxe privat és un dels elements que millor representen la societat industrial. Al voltant de la indústria automobilística i del petroli s'ha creat un gran clúster que genera una part significativa del PIB dels països més industrialitzats. Tant per la seva transcendència social com pel seu pes econòmic, es considera vital mantenir la forma de vida que fa possible el transport privat a un preu assequible.

Per això, tan bon punt han sorgit dubtes sobre la sostenibilitat dels recursos fòssils i hem pres consciència de l'impacte ambiental de les emissions de CO, la indústria automobilística s'ha afanyat a dir que no cal que ens plantegem prescindir del cotxe, només cal substituir-lo per versions elèctriques que no tinguin aquests inconvenients.

Tanmateix, les coses no acaben de funcionar. Ara fa tres anys, els governs d'Obama i Zapatero, per posar-ne un exemple, van promoure plans d'ajut a la indústria automobilística destinats a potenciar el canvi de tecnologia i van fixar uns objectius que estan molt lluny de complir-se. Dels 70.000 vehicles elèctrics en circulació que preveia el pla espanyol Movele per al 2012, no passarem dels 2.000, més de la meitat dels quals motos, tot i subvencionar cada cotxe amb uns 6.000 euros.

Als EUA, General Motors esperava vendre unes 45.000 unitats del seu model Volt el 2012 i Nissan unes 20.000 del Leaf, unes vendes que com que no s'han materialitzat han obligat a frenar les línies de producció. A conseqüència d'aquest fracàs, un dels principals proveïdors de bateries, l'empresa nord-americana A123, també fortament subvencionada pel govern, va fer fallida el mes passat.

I és que el cotxe elèctric només té un problema: les bateries. Un problema que està molt lluny de resoldre's, perquè amb la tecnologia actual és gairebé impossible competir en preu, pes, volum i capacitat energètica amb un dipòsit de gasolina que, a més, es carrega en dos minuts.

El límit físic de les bateries només arriba al 6% de la densitat energètica de la gasolina i serà difícil doblar-la en els pròxims 20 anys. Per tant, el cotxe elèctric seguirà sent una excusa per no substituir el transport privat per altres mitjans més realistes.

Marcel Coderch és enginyer.