XAVIER GRAU

Les cotitzades miren cap a l’est

Gas Natural, Abertis i Grifols, implantades a Amèrica, busquen nous mercats al Japó i Àsia

Les cotitzades miren cap a l’est / GETTY Zoom

Les companyies catalanes que cotitzen a la borsa cada cop miren més cap a l’est. Després dels anys de creixement a Amèrica, ara sembla que hi ha més interès per països orientals, i no només els emergents o tres dels quatre que formen els BRICs -Rússia, Índia i la Xina-. També hi ha interès en països desenvolupats com el Japó, Israel o Austràlia.

Ho revelen operacions recents o intencions declarades per directius de companyies d’aquí. CaixaBank ja fa temps que és present a la Xina i Hong Kong mitjançant el Bank of East Asia (BEA).

Ara són algunes de les participades de La Caixa més importants les que han posat els ulls cap allà on surt el sol. És el cas de Gas Natural Fenosa, que ha dit que buscarà oportunitats d’inversió als mercats regulats de la Mediterrània i Àsia. El director d’aquest negoci de la companyia, Antoni Peris, ha dit a la revista corporativa del grup que els interessen ciutats d’entre tres i deu milions d’habitants que estiguin en ple creixement econòmic i amb infraestructures encara per desenvolupar.

Una altra companyia participada per La Caixa, Abertis, també vol créixer a l’est. La companyia que dirigeix Francisco Reynés ha optat a fer-se amb les autopistes de Bisbane, la tercera ciutat d’Austràlia. No ho ha aconseguit tot i ser finalista. Era una operació de més de 4.000 milions d’euros en la qual Abertis s’havia fixat perquè eren concessions a llarg termini -algunes més de 40 anys- i amb gran quantitat de trànsit. L’operació no ha sortit, però Abertis continua l’expansió. Ara vol obtenir, a través d’Hispasat (societat participada per Abertis en un 57%), el grup israelià de satèl·lits Spacecom. Segons ha informat la companyia a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV), Hispasat està en un “procés competitiu de venda iniciat per l’accionista majoritari de Spacecom [Eurocom] per vendre la seva posició de control”. L’oferta s’ha fet extensiva també a la resta de socis i no només a Eurocom [que té el 64,5% de l’empresa israeliana], en una operació valorada en 350 milions d’euros.

Un altre cas d’expansió a Àsia és el de la farmacèutica Grifols. La companyia especialitzada en derivats de la sang s’ha convertit en el tercer productor del món després de comprar la nord-americana Talecris. Grifols és present en 90 països. És una de les companyies de la borsa espanyola que millor ha aguantat la crisi.

Cap al Japó

El president de la companyia, Víctor Grífols, ha expressat molts cops l’interès per créixer a Àsia. La Xina és un mercat important i Grifols hi ha reforçat la divisió de diagnòstics i té firmat un acord molt important amb el banc de sang de Xangai. Ara ha fet un pas més i ha arribat al Japó, amb un contracte per set anys amb la Creu Roja Japonesa. Aquesta institució farà anar el sistema de Grifols per analitzar les donacions de sang. El contracte reportarà a la farmacèutica catalana uns ingressos d’uns 272 milions d’euros.