NEGOCIS
XAVIER GRAU

Una corporació anomenada Risto Mejide

El publicitari promou les seves pròpies empreses i alhora és soci d’altres negocis que van des de la perfumeria fins a les ‘start-ups’

SOTA LES ULLERES FOSQUES del personatge televisiu i mediàtic que ha creat Risto Mejide s’hi amaga alguna cosa més: va estudiar a Esade i porta l’empresa a dins. Mejide va saltar a la fama quan va aparèixer al concurs de televisió Operación Triunfo com a jurat. Era el dolent, el membre del jurat més dur amb els concursants. Feia pujar les audiències alhora que dividia el públic: o incondicionals, o en contra. Ara continua a la televisió, amb un altre format: les entrevistes sense pèls a la llengua de Chester.

Però en paral·lel a aquesta vida pública, de paper cuixé, hi ha un empresari. Un creador i gestor d’empreses, però també un home de negocis. Hi ha empreses que gestiona. En d’altres simplement és un soci. I fins i tot participa en una acceleradora de start-ups.

Mejide va més enllà del món dels negocis. És capaç d’escriure assaig i fins i tot guanyar per unanimitat el XXXI Premi Espasa amb Urbrands, un llibre d’autoajuda en què reflexiona i ajuda els lectors sobre un tema en què és un autèntic mestre, la marca personal. O de participar en un llibre contra la pobresa infantil que va portar sor Lucía Caram a qualificar Risto de “persona meravellosa”. Mejide també fa conferències, gairebé com un guru, o és capaç d’anar-les a escoltar i acabar comentant-ne el contingut amb el ponent, encara que sigui el conseller delegat del BBVA, Ángel Cano, com va fer a Esade.

En els seus negocis toca moltes tecles. Evidentment la publicitat i la televisió, que és el seu món, però ara fins i tot ha entrat en el món de les fragàncies. Fa una setmana es va presentar en públic Drops&You. És una cadena de perfumeries amb fragàncies pròpies a preus assequibles que ja té quatre botigues en centres comercials de Barcelona, l’Hospitalet i Cornellà: L’Illa, Gran Via 2, La Maquinista i Splau. El projecte suposa una inversió d’1,5 milions i els socis són Antoni Cabal, que en té la majoria, Risto Mejide i Marc Ros.

Precisament Mejide i Ros són socis en un altre negoci: l’agència de publicitat Aftershare. De fet, el nom del publicista surt diverses vegades al registre mercantil amb càrrecs o com a soci d’algunes companyies, com After Share, Before Share o 60 DB Entertainment.

L’agència publicitària no ha sortit indemne de la crisi. La facturació, segons les dades del registre, ha caigut gairebé un 60% entre el 2012 i el 2013. Els comptes del 2013 reflecteixen unes pèrdues de 238.181 euros, enfront dels guanys dels anys anteriors: 360.549 l’any 2012 i 648.680 el 2011. No és l’única companyia on té interessos el personatge televisiu. Before Share és una tenidora d’accions, participacions i altres valors mobiliaris: una societat patrimonial. Amb unes vendes de 304.715 euros, va tancar l’any 2013 amb un benefici net de 154.246 euros.

Tampoc és estrany que un personatge televisiu com Risto Mejide tingui interessos en el sector audiovisual amb 60 DB Entertainment, dedicada a la creació i el desenvolupament de continguts audiovisuals, ja siguin d’entreteniment, ficció o publicitat, i a la producció d’aquests continguts i l’organització d’actes. Una companyia creada el 2012 que, en dos anys, no ha arribat al punt d’equilibri però s’hi acosta. El 2012 va registrar unes vendes de 493.000 euros, però va generar unes pèrdues de 181.000 euros. La millora l’any 2013 és evident, ja que les vendes van pujar fins a superar el milló i mig d’euros, mentre que els resultats van ser unes pèrdues que no arriben als 8.000 euros.

Però no tots els negocis estan relacionats amb les activitats professionals de la publicitat i la televisió. Risto és també soci de Conector Startup Accelerator, una acceleradora de start-ups amb seu a l’Hospitalet de Llobregat que vol impulsar també projectes tecnològics a l’Amèrica Llatina. Conector té com a soci principal i administrador Carlos Blanco, però Mejide és soci de la companyia.