Empreses 27/10/2013

Sóc una còpia

i
Pau Garcia-milà
1 min

Sovint ens preguntem si fer un copycat , una còpia d'una empresa o idea que està funcionant en un altre país, és una bona idea o no. Ens qüestionem si es pot innovar partint de la base que hem copiat la idea original, i si ho hauríem d'explicar obertament o intentar que no es notés.

És impossible respondre a gust de tothom, però no cal viatjar gaire lluny per demostrar que un copycat pot funcionar, innovar i durar fins i tot més que l'original. Menéame, creat pel professor d'universitat Ricardo Galli ha crescut i ha durat més que l'original, Digg, que en el seu moment va arribar a estar temptat de comprar el copycat espanyol. No ho va fer, i va acabar decreixent fins a passar desapercebut.

Deixant de banda els agregadors de notícies, fixem-nos ara en les plataformes de cinema a casa. Wuaki, Filmin i Youzee van aparèixer en moments similars per portar a casa nostra el que Netflix semblava poc interessada a fer. Van córrer sorts diferents, des d'acabar tancant (Youzee) fins a vendre's a un grup multinacional (Wuaki) i anunciant-se als millors partits de futbol o a les pàgines web més visitades.

Més que seguir buscant exemples, voldria utilitzar aquest espai per reflexionar sobre el tema. Si el dia de demà ens asseiem a pensar què ens agradaria fer, no descartem d'entrada portar a casa un model de fora "perquè té menys glamur que inventar-ho". Preguntem-nos en canvi si coneixem alguna cosa que funcioni molt i molt bé en algun país on hàgim estat o viscut, i que no existeixi a casa nostra. Potser haurem trobat una gallina dels ous d'or.

stats