JARDINERIA
Empreses 20/03/2016

La cooperativa catalana que ha reinventat la planta ornamental

Corma és líder del sector a Espanya, factura 20 milions i ha trobat en l’exportació la clau per burlar la crisi

Marc Amat
3 min
La cooperativa catalana que ha reinventat la planta ornamental

L’escriptor i filòsof nord-americà Ralph Waldo Emerson assegurava que, per tenir èxit, convé actuar com la natura: amb paciència, paciència i més paciència. L’any 1981 catorze famílies de pagesos del Maresme van seguir la seva recepta. Ni el cultiu de verdures ni el de flor tallada els havia acabat de funcionar mai i van optar per introduir-se en un sector que, aleshores, tot just començava a agafar força: el de la planta ornamental. Un pas arriscat, però que els va donar molt bons resultats.

El salt el van fer junts, organitzant-se com a cooperativa amb l’objectiu de sumar esforços per ser més forts. Trenta cinc anys després, Corma és l’empresa líder del sector de la planta ornamental a l’Estat, factura més de 20 milions d’euros anuals i exporta la seva producció a França, Suïssa, Alemanya i el Regne Unit.

Actualment Corma està formada per 25 productors del Maresme i comercialitza més de 1.470 varietats de planta ornamental en més de 5.260 formats a centres de jardineria i majoristes. Unes xifres que són el resultat d’una trajectòria de creixement lent però sostingut i que han situat Corma com un model d’èxit dins el sector. “Ser una cooperativa ha sigut una de les claus per aconseguir ser on som”, explica Humbert Ferrer, director general de la cooperativa. Amb seu a Premià de Dalt (Maresme), l’empresa dóna feina a 53 persones i recentment s’ha incorporat al grup Clade, el principal grup empresarial cooperatiu de Catalunya, on també hi són Abacus i la Fundació Blanquerna. “Som uns ferms defensors de l’economia social”, reitera Ferrer.

Tanmateix, no tot va ser un camí de roses. Amb l’esclat de la crisi econòmica, les administracions públiques van disminuir dràsticament la seva inversió en obra pública i el sector de la construcció pràcticament es va paralitzar. “La situació ens va afectar moltíssim”, confessa l’executiu. En aquests nou anys, Corma va veure com el mercat nacional s’estancava i vuit dels seus socis havien de tancar. Entre l’any 2008 i 2014 la facturació es va desplomar. “Però França ens va salvar”, assegura Humbert Ferrer.

El mercat francès -que suposa més d’un 20% de les vendes del grup- va experimentar una crisi més suau i els va permetre parar el cop. “Sense l’exportació, estic convençut que hauríem hagut de tancar”, confessa el directiu. En aquest sentit, per lluitar contra la baixada de la facturació, Corma va haver de reinventar les presentacions dels seus productes. “Vam investigar les noves tendències de mercat i vam fer una aposta forta pel màrqueting: ens va funcionar molt bé”, explica Ferrer. Així, Corma va llançar al mercat col·leccions de plantes inspirades en els colors dels quadres de pintors impressionistes francesos o de plantes ecològiques per a horts urbans. L’any 2015 aquestes col·leccions van aportar-los el 15% de la facturació total.

Rècord històric d'empreses catalanes exportadores

Des del juliol del 2014 el mercat ha començat a recuperar-se. “Ja exportem tant com abans de la crisi”, apunta Ferrer. En aquests moments Corma ven un 29% de la seva producció a fora i preveu continuar creixent a França -on són presents en més de 500 centres de jardineria- però també en països on tenen una implantació més tímida com Anglaterra i Alemanya. “Som conscients de la importància d’obrir nous mercats, però volem fer-ho a poc a poc. Trigarem temps a arrelar-hi amb força”, confessa Ferrer. Aplicant l’estratègia d’Emerson, ho faran a cops de paciència, paciència i més paciència.

stats