EMPRENEM
Empreses 20/10/2013

Una comunitat de veïns 'online', la clau de l'autogestió

Xavier Alegret
3 min

BarcelonaLa despesa de les llars s'ha reduït en els últims anys i moltes famílies han anat prescindint de productes que no eren imprescindibles. Aquestes retallades s'han traslladat també a les comunitats de veïns. "Gasten menys. Retallen en manteniment, en neteja i també en l'administrador", explica Pedro García, administrador de finques amb 22 anys d'experiència que ha vist com, en els últims anys, algunes finques no n'han tingut prou reduint despesa en l'administrador, sinó que n'han prescindit.

En aquest context, García ha llançat Smartfincas, una web a través de la qual una comunitat de veïns pot gestionar-se sense necessitat d'un administrador i de manera gratuïta. "És un sector que fa molt de temps que ofereix el mateix servei", explica. Ell va estudiar diversos projectes fins que va llançar Smartfincas, a principis de setembre, amb l'ajuda de dos socis: l'economista Amadeo Sarrá i l'enginyer de telecomunicacions Raul Quijada. "En l'àmbit de l'administració de finques, no hi havia res així", assegura García. "L'administrador, en una comunitat austera, pot arribar a ser la primera despesa de la finca", afegeix, i prescindir-ne pot estalviar a cada veí uns 60 euros anuals, tot i que aquesta xifra depèn molt de la comunitat.

Més transparència

La web té tres eines bàsiques. La primera és el tauler, una mena de fòrum per a la comunitat que millora la comunicació entre veïns i pot substituir fins i tot les reunions d'escala. A més, els veïns reben tota la informació per correu electrònic. La segona són els comptes de la comunitat, que es gestionen de manera transparent a través de la web. El president hi pot penjar els pressupostos, els rebuts, les factures, etc., de manera que tots els veïns coneixen l'estat de les finances de la comunitat. La tercera eina és el directori de proveïdors, a través del qual la comunitat pot buscar des d'un lampista fins a una assegurança. Les empreses reben valoracions i comentaris de les comunitats, de manera que, abans de contractar, els veïns poden veure la reputació de l'empresa i triar en funció de la satisfacció de les comunitats que l'havien contractat anteriorment. "Això no és nou del tot, és aplicar el que fa Booking en la cerca d'hotels, per exemple", explica Pedro García.

El servei, acabat de llançar, s'està perfeccionant, i estan ultimant la posada en marxa d'un Smartfòrum en el qual puguin interactuar tots els usuaris de la web, i un consultori en el qual els veïns puguin preguntar dubtes o demanar assessorament sobre temes concrets. "També ens plantegem que s'hi puguin registrar administradors de finques per donar serveis concrets", afegeix García.

El repte de monetitzar

La web ja compta amb unes 200 comunitats de veïns registrades i un directori de 145.000 empreses. De moment, cap de les dues parts paga, però, per monetitzar el projecte, quan el volum de finques sigui més important, García i els seus socis buscaran empreses que paguin una quota mensual. A canvi, aquestes empreses podran comptar amb segells de qualitat, rebre comentaris i qualificacions i tindran més bon posicionament en el cercador de proveïdors. Esperen tenir entre 500 i 1.000 empreses que paguin abans de final d'any, i el mateix nombre de comunitats de veïns amb activitat. Per als veïns continuarà sent totalment gratuït. "Hi ha altres webs que posen en contacte l'administrador i els veïns, però esperen que almenys una de les parts pagui, i estan tancant perquè no ho aconsegueixen", argumenta.

Quan assoleixin aquest volum important a Catalunya, volen expandir-se a Espanya i, ja el 2014, a Llatinoamèrica. García, que ha arrencat amb fons propis -té una empresa pròpia que ha posat a la venda per concentrar-se al 100% en Smartfincas-, admet que per saltar l'Atlàntic requerirà finançament extern, ja que necessitarà delegacions als diferents països de Llatinoamèrica, a més de socis locals.

stats