JÚLIA MANRESA
Barcelona

El comerç ‘online’ és cosa de grans

Les multinacionals tenen més capacitat de posicionar-se, oferir bons preus i repartir el producte ràpidament. Què poden fer els petits comerciants?

El comerç ‘online’ és cosa de grans / IDOIA VALLVERDÚ Zoom

EL GUANYADOR ÉS el que es menja el tros més gran del pastís. Això és el que passa en molts negocis tecnològics. En el cas del comerç electrònic, tenint en compte la llengua que parla el guanyador, el més adient seria fer servir l’expressió anglesa que ABBA va convertir en cançó: “ The winner takes it all ”. A hores d’ara el guanyador d’aquest negoci és Amazon. El gegant online ha aconseguit que tant els seus creixents usuaris com el Govern celebrin la seva arribada a Barcelona després de gairebé un any negociant. Amb això, Amazon es vol consolidar com a líder del comerç electrònic a Espanya, un sector que no para de créixer. Però, si ja d’entrada és aquesta multinacional qui es menja la porció més gran del pastís, ¿com ho ha de fer el petit comerç per competir?

La multinacional nord-americana de Jeff Bezoss ja és la primera en quota de mercat de vendes a través d’internet als Estats Units, mentre que eBay, la plataforma de venda de productes de segona mà, queda en segona posició. En el cas d’Espanya i Catalunya, el rànquing no és clar perquè les companyies no ofereixen informació detallada, però diversos estudis de consultores privades de comerç en línia i els experts coincideixen a assenyalar els mateixos protagonistes després d’analitzar el trànsit de les seves webs i comparar-les amb les vendes publicades.

“És molt difícil saber quant venen i quins són, però sí que sabem que els principals són els grans”, explica Franc Carreras, professor de màrqueting i expert en comerç electrònic d’Esade. Les empreses que més venen a través de les seves webs a Espanya són en bona mesura les que més venen a peu de carrer. El Corte Inglés i Inditex serien les reines del global del sector electrònic, seguides de les nord-americanes Amazon i eBay, tot i que, segons el rànquing de la consultora ComScore, per nombre de visites Amazon hauria superat l’any 2014 El Corte Inglés a Espanya, amb prop de 7 milions d’usuaris.

Per sectors, però, el que més compren els espanyols a través d’internet són tiquets d’agències de viatges i reserves d’avió i d’hotel (35% del total de vendes el 2014), a través de plataformes com eDreams, però també directament de les webs de Vueling i Ryanair i de pàgines d’agrupació de descomptes com Groupon, Atrápalo i Grupalia. En el sector de la roba (4,6%) també destaquen Mango, Desigual i webs com Privalia i Asos.

no cal ser visionari per detectar que aquest és un mercat en expansió i que, a més, ja fa uns anys que avança amb la sisena marxa posada. Com en tots els sectors, però, n’hi ha que competeixen amb les capacitats d’un Ferrari i d’altres amb les d’un Seat 600. Amazon va arribar als 25.400 milions de dòlars en vendes en el primer trimestre d’aquest any, una xifra que multiplica per més de quatre els ingressos de tot el sector online a Espanya durant el mateix període.

Espanya ha anat històricament endarrerida en la penetració d’internet, també entre les empreses. Segons les dades publicades aquesta setmana per l’oficina d’estadística europea, l’Eurostat, només un 26% de les empreses espanyoles van comprar per internet el 2014, un percentatge que encara es redueix més en el cas de les que venen a través de la xarxa: un 18%. Aquestes xifres se situen lluny del Regne Unit, líder de l’ e-commerce a Europa -i tercer al món-, que compta amb un 23% de companyies que venen online i un 51% que hi compren.

el comerciant català ja fa uns anys que fa passos desiguals per intentar arribar a temps i no quedar fora d’aquesta cursa. L’enquesta sobre l’ús d’internet i noves tecnologies de l’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat) posa de manifest que només un 3,8% de totes les empreses catalanes de menys de 10 treballadors van vendre a través d’internet l’any passat, i que en el cas de les que tenen més de 10 treballadors aquest percentatge arriba al 20,3%. Tot i això, només un 4% de totes les companyies de més de 10 treballadors van aconseguir que més de la meitat de les vendes fossin a través d’aquest canal. Tal com explica el professor Carreras, el petit comerç només té dues alternatives per evitar que gegants com Amazon es mengin tot el pastís: o aprofitar-se de la mateixa plataforma nord-americana com a canal per vendre els seus productes (“com ja han començat a fer uns quants”) i competir en preu, o bé diferenciar-se oferint un producte molt exclusiu i optar per les plataformes pròpies o sectorials, els anomenats marketplaces.

D’aquests últims n’hi ha diversos exemples a Catalunya. El Gremi de Llibreters està a punt de llançar una plataforma anomenada Libel·lista, que agrupa diferents llibreries independents sota una mateixa pàgina web per coordinar la venda online del seu estoc de productes, ja siguin llibres en paper o electrònics. Precisament, Amazon és un dels líders en la venda de llibres per internet. “És molt difícil competir en aquest mercat, i més ara que Amazon aterrarà a Barcelona i encara podrà oferir més possibilitats als clients catalans, però nosaltres podem proposar l’experiència afegida dels llibreters de tota la vida, cosa que un gegant electrònic com aquest no pot fer”, explica Gerard Altés, gerent i impulsor d’aquest projecte.

Però Carreras reconeix que els petits botiguers cada vegada ho tenen més complicat per competir amb les grans cadenes a través d’internet. “Si hi ha tres botigues del mateix sector que volen obrir al mateix carrer d’una ciutat, una optarà per buscar-se un altre carrer. Internet, en canvi, és un sol carrer, per això només hi ha espai per a dos”, aclareix. El mateix gerent del projecte Libel·lista admet que posicionar-se a la xarxa i aconseguir optimitzar al màxim la logística és el més complicat amb tan pocs recursos.

És per això que són les grans empreses que es poden permetre obrir una macrobotiga al Portal de l’Àngel les que després poden invertir milions en màrqueting per internet i en la construcció de centres logístics que els asseguren la distribució cada vegada més ràpida dels seus productes als consumidors. És el que fan grans cadenes com Inditex, Mango i Desigual i el que potenciarà encara més Amazon amb el seu nou centre al Prat de Llobregat. La notícia de l’obertura d’aquest centre ha alarmat El Corte Inglés, que era la reina de vendes per internet abans de la irrupció d’Amazon. Aquesta mateixa setmana l’empresa espanyola ha anunciat un servei de repartiment a domicili en menys de dues hores, similar al que Amazon ja ofereix als EUA, l’anomenat Amazon Prime, que sembla que no trigarà a arribar a Espanya, sobretot amb la millora logística que implicaria el nou centre.

L’OPORTUNITAT ÉS INNEGABLE. Tot i l’endarreriment en l’ús d’internet per part de les empreses, Espanya també és un dels països on el comerç online creix amb més força, després d’avançar a un ritme pròxim al 25% cada trimestre i d’arribar als 4.400 milions en vendes a través d’aquest canal en els primers tres mesos d’aquest 2015, segons dades de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència. De fet, en quantitat de diners -no pas d’usuaris-, Espanya ja va situar-se fa dos anys al quart lloc del rànquing europeu de països que més gasten a través d’internet. Hi ha empreses tecnològiques d’origen espanyol, bona part catalanes, que ja han sabut puja a aquest carro a temps, com eDreams, Atrápalo, LetsBonus, Privalia i Ulabox. I també Shopery, una plataforma que permet a qualsevol persona o comerciant obrir la seva pròpia pàgina web. Però el cert és que el 42,8% de les compres per internet a Espanya van correspondre a empreses de fora de l’Estat, un percentatge que va creixent.

“Les plataformes de comerç electrònic haurien de jugar amb les mateixes regles del joc que juguen els botiguers amb establiment físic”, protestava aquesta setmana la Confederació Espanyola de Comerçr, en referència a les condicions fiscals que han d’assumir per tenir botiga física.

I mentre els botiguers reclamen igualtat de condicions i se les empesquen per no perdre el tren del comerç electrònic, Inditex, Ikea, Mango i Desigual veuen com la porció del segment online en les seves vendes ja està a prop de superar el 10% del total i Amazon ha passat de 40 a 1.400 treballadors a l’Estat en tres anys, ha llançat una botiga online d’alimentació aquest 2015 i ha triplicat les comandes per minut de 126 a 392 en el seu dia de més feina a l’Estat, el Black Friday.

“Espanya va endarrerida, però també és cert que creix molt més de pressa que altres països: volem aprofitar aquest potencial i ser-hi abans que la resta, per això Espanya i Catalunya són dos mercats clau per a Amazon”, assegura un portaveu de la companyia nord-americana.