COMPRES
-DANI SÁNCHEZ UGART

El comerç familiar s’arma d’innovació davant l’ofensiva d’Amazon

Diversos comerços catalans mostren les seves innovacions pensades per encarar el nou consumidor

D’AQUÍ 10 ANYS mal comptats, el 2025, dues de cada cinc compres es faran a través d’internet. Ara són dues de cada 25. El comerç electrònic, amb empreses com Amazon -temuda i admirada a parts iguals- al capdavant, és un fenomen imparable. Guanya quota de mercat a un ritme meteòric i amenaça d’arraconar el comerç tradicional. Això, però, només passarà si el comerç tradicional no s’actualitza i comença a parlar el mateix idioma que els nous consumidors. Davant d’aquesta evidència, ¿què han de fer els petits o mitjans botiguers que tenen establiments a peu de carrer? L’associació catalana de cadenes de comerç familiars, Comertia, va intentar resoldre aquest dubte la setmana passada amb una jornada dedicada a la innovació, on alguns dels principals retailers catalans van mostrar com s’ho fan per introduir la innovació en els seus formats. El resum de la jornada va ser clar: no li donis l’esquena a la innovació, perquè si ho fas, se t’acabarà el negoci.

“Ara mateix, en el món online, els que estan venent més no són els que tenen botigues físiques. No hi ha un equilibri entre el món offline i l ’online. I l’hem de trobar”, afirma el president de Comertia, Joan Carles Calbet. Per fer això, però, cal acabar amb una màxima, molt estesa entre els comerciants catalans: encara veuen internet com l’enemic, en lloc de veure-ho com un aliat per vendre més. “És un error comú, però l’hem de solucionar”, afegeix Calbet.

Durant la jornada de Comertia es van mostrar diversos exemples de botigues tradicionals que han sabut fer precisament això: vendre més gràcies a les noves tecnologies. L’òptica Cottet, per exemple, va decidir pujar al carro de les Google Glass, les ulleres intel·ligents de Google, abans que ningú altre. Van desenvolupar una tecnologia per aconseguir poder-hi veure per aquestes ulleres (que tenen un angle de visió restringit a la part alta de l’ull), i van trobar que ningú més al món ho havia fet, explica Àlex Cottet, i això que “el 52% de la població necessita ulleres per veure-hi bé!” Gràcies a això, han rebut trucades de diversos països interessant-se per la seva solució, abans fins i tot que les ulleres de Google estiguin a la venda.

Una altra de les innovacions que més va sorprendre durant la jornada va ser la de Dormity.com. El fabricant de matalassos, que preveu desembarcar al País Basc l’any que ve, ha arribat a un acord amb el Parc de Recerca de la UB per desenvolupar un sistema que permeti fer un matalàs personalitzat, segons les característiques biomèdiques del comprador (pes, alçada, edat...). El nou sistema, que s’integrarà a la fàbrica que la firma té en construcció a Rubí i que preveu posar en marxa abans de final d’any, permetrà vendre aquests matalassos personalitzats a “bon preu” i estaran llestos només una setmana després de l’encàrrec, va explicar David Sánchez, propietari i director general de Dormity.com.

També va presentar les seves innovacions Pans&Company, que ha desenvolupat un sistema per vendre a través de pantalles digitals als restaurants, i amb el qual han aconseguit incrementar el tiquet mitjà en un 14%. La cadena Nostrum, per la seva banda, va mostrar la seva màquina de vending de plats preparats, que ja havia ensenyat al Mobile i que també permet comprar amb les Google Glass.