ALIMENTACIÓ
ELENA FREIXA

El germà gran de la cervesa artesana ja frega el milió d’euros

Cervesa del Montseny va obrir camí a moltes petites cerveseres catalanes. Ara renova la fàbrica i es prepara per ampliar mercat a Europa

La Cervesa del Montseny ja frega el milió anual de facturació. Zoom

El sector cerveser té dues cares: una indústria gegant en mans de marques globals, i el cultiu local cada cop més ric de petits productors que es volen desmarcar dels grans oferint un producte artesà. Cervesa del Montseny és l’empresa gran entre els petits cervesers catalans, la pionera que va obrir camí el 2007 a partir d’un grup d’amics amants d’aquesta beguda i que és a punt d’arribar per primer cop al milió d’euros de vendes.

La fita té un mèrit especial perquè la cervesa que ven suporta un llast important: el preu. Cada ampolla, de dos euros al supermercat, competeix amb les grans marques industrials de cost inferior. “Al principi el preu era un fre, però el públic ha vist que hi ha una diferència en la qualitat del producte”, explica Julià Vallès, que és el director general i un dels set socis fundadors de Cervesera del Montseny.

L’empresa és un David que s’ha obert camí enmig de grans Goliats no només a Catalunya sinó també a fora. Les exportacions van suposar un 15% de la facturació l’any passat i el 2016 esperen arribar a un 20%. En un horitzó pròxim hi ha l’objectiu d’entrar al Regne Unit i a Itàlia. Ja són a Suècia i a Dinamarca, tot i que el mercat exterior estrella de Cervesa del Montseny són els Estats Units. Hi van posar un peu amb petites vendes el 2009, aprofitant el desenvolupament més precoç dels cervesers artesans. Les anomenades craftbeers venen molt més volum als EUA i són empreses molt més grans, però precisament per aquesta implantació es tracta d’un mercat més procliu a tastar noves marques, explica Vallès.

L’empresa es prepara per afrontar una nova etapa de creixement, tot i que els socis s’han proposat no sacrificar “ni un gram de qualitat” per esgarrapar temps a l’hora d’augmentar les vendes. De moment, la planta de fabricació rebrà una inversió de 250.000 euros per renovar els equips, amb dues noves fermentadores i una màquina de dipòsits (el que es considera la cuina per elaborar cervesa) amb més capacitat d’emmagatzematge. Malgrat la modernització de processos com l’embotellatge, Vallès sosté que el procés de fabricació segueix els paràmetres artesanals, la qual cosa fa que la cervesa mai es pasteuritzi ni se li afegeixin arròs o blat.

Cervesa del Montseny celebra l’arribada de contrincants al ring de la cervesa artesana. “Hem donat pas perquè neixin competidors i això ens farà més forts a tots”, sosté. Afegeix que amb el temps potser una major massa crítica donarà marge per oferir preus més ajustats. Però ara mateix defensa que el preu a què es ven “és el que val”.

Catalunya és el principal mercat avui i el canal de distribució es reparteix entre el comerç i l’hostaleria, on ha entrat més recentment. “L’entrada a la gran distribució va ser difícil”, recorda el director de la companyia. Però avui la marca ja es pot trobar a grans cadenes de supermercats.

La marca ha rebut recentment un reconeixement com la Millor Cervesa de l’Any a la primera edició del Barcelona Beer Festival. Tanmateix, els fundadors encara confien que el consum local de cervesa guanyi terreny en un país “amb una tradició vinícola molt més forta que no pas cervesera”. La quota de mercat de la cervesa artesana no arriba ni a un 1% del mercat a Espanya, mentre que a països com els EUA és deu vegades més gran.