INDÚSTRIA
Empreses 12/07/2015

El cervell rere les fàbriques robotitzades

VAHC fabrica màquines per automatitzar l’envasat i etiquetatge de productes per a Nestlé i Danone, i va facturar un milió d’euros el primer any de vida

-elena Freixa
2 min
Il·lustració: MARI FOUZ

UN GRAN LABORATORI farmacèutic necessita robotitzar les línies d’envasat i etiquetatge i busca l’assessorament d’un fabricant de maquinària que li dissenyi la solució més eficient. Aquesta és la feina que des de fa poc més d’un any desenvolupa la catalana VAHC des de Martorelles. L’empresa -impulsada per Sònia Sánchez juntament amb dos socis- es dedica a adaptar maquinària, robots i línies de producció per a tot tipus d’empreses i sectors. Entre els seus clients hi ha grans multinacionals com Danone, Nestlé i la farmacèutica BBraun. “Ells contacten amb nosaltres i nosaltres dissenyem la solució juntament amb altres empreses amb qui col·laborem. Ens convertim temporalment en l’enginyeria del nostre client”, resumeix Sánchez.

En poc més d’un any l’empresa ja té una cartera de clients internacionals. L’any passat, el primer de plena activitat després de constituir-se el 2013, la facturació va enfilar-se al milió d’euros i la meitat dels ingressos va venir de projectes de fora d’Espanya. La primera àrea d’expansió internacional és l’Amèrica Llatina, explica la directora general de l’empresa. Ja han tancat projectes al Perú, Xile, Colòmbia, Cuba i també a Puerto Rico. Els plans se centren a obrir una delegació comercial a Lima en els pròxims dos anys i una altra a París, per acompanyar el creixement a França, que ja és “el segon mercat natural” de la companyia, segons Sánchez.

VAHC és un nom que sona estrany però que amaga tota una declaració d’intencions. La idea parteix de la consigna “ voy a conseguirlo ” (la h del mig va ser per una qüestió de registre), que és el que es va dir la directora general quan va decidir-se a fundar la companyia. Sánchez va haver de reinventar-se després que l’empresa familiar que havia fundat el seu pare acabés tancant en plena crisi, el 2013. Amb l’experiència adquirida i reenfocant el negoci per orientar-lo més cap a l’enginyeria i els clients -i no tant centrat en la fabricació de màquines-, Sánchez va formar un equip de 15 persones, un 80% de les quals provenien de l’antiga empresa del seu pare.

Sense recursos i fugint de l’endeutament bancari, va trobar diversos inversors particulars que van afegir-se al projecte i van ajudar a tirar-lo endavant, relata. La manera de créixer ha sigut la col·laboració amb altres petites empreses amb qui complementar una oferta de serveis per als clients. “Una empresa vol un projecte que li garanteixi automatitzar tot el procés de fabricació i no només l’envasat o l’etiquetatge que fem nosaltres, així que tenim tot un seguit d’empreses satèl·lit amb les quals trobem sinergies per anar plegats a buscar projectes”, explica Sánchez. La cooperació li ha obert portes de grans clients, reconeix, i resulta clau per aconseguir l’objectiu de creixement del 10% aquest any.

stats