ALIMENTACIÓ
Empreses 12/06/2016

El caviar català de les ginebres a 50 euros l’ampolla

Ginraw va néixer fa tres anys, s’ha colat a la primera divisió gastronòmica i, fent bandera del seu origen lligat a Barcelona, ja exporta a vuit països

Elena Freixa
3 min
Lluís Jáuregui i Roger Burgués, cofundadors de Ginraw

Si hi ha un destil·lat que viu un moment dolç de vendes és la ginebra. No només ha doblat el seu pes en el mercat de les begudes alcohòliques sinó que és l’únic del segment que creix de manera sostinguda en els últims anys. Quan Roger Burgués i Lluís Jáuregui van voler emprendre el seu projecte empresarial després d’una trajectòria per grups multinacionals, van decidir crear la seva pròpia ginebra amb trets que la diferenciessin de la munió de marques que ja inunden el mercat. Van decidir crear un producte de zero, enfocar-lo al segment més elevat del mercat i lligar-lo al binomi potent de Barcelona i gastronomia. “La revolució gastronòmica recent de què Espanya ha sigut protagonista s’està traslladant al món de la cocteleria”, afirma Jáuregui.

Així va néixer el 2013 el projecte de Ginraw, la ginebra 100% concebuda i fabricada a Catalunya, que ja ha posat un peu a l’alta cuina i que té com a prescriptors restaurants com El Celler de Can Roca -que és al cim dels restaurants del món- o el Tickets d’Albert Adrià. La ginebra ja se serveix en cocteleries i hotels de luxe de vuit països, com ara Portugal, el Regne Unit, Holanda o Austràlia, explica un dels seus impulsors. Per a aquest any ja preparen nous desembarcaments a l’exterior, en llocs com Mèxic, el Japó i potser també els EUA. “No tenim pressa, anirem pas a pas perquè triar un distribuïdor és una decisió crítica, tot i que hem notat l’interès d’alguns importadors pel nostre producte”, afegeix Jáuregui.

La facturació de Ginraw va rondar els 300.000 euros l’any passat. Per a aquest, ja preveuen doblar-la i arribar a les 30.000 ampolles distribuïdes. Però el creixement de les vendes ha d’anar de bracet d’assegurar el posicionament del producte, defensa Jáuregui.

Un dels encerts, explica l’empresari, va ser la tria de l’equip que es va encarregar de fer tot el desenvolupament de la ginebra. Burgués i Jáuregui són experts en màrqueting i coneixien el sector dels destil·lats, però per a la concepció del producte van escollir un equip d’experts. Un xef, un sommelier, un perfumista i un expert en còctels van implicar-s’hi i “el van fer seu”. El xef Xano Saguer, d’EspaiSucre, el sommelier Sergi Figueras, el mixòleg Javier Caballero i el perfumista Rosendo Mateu van ser els escollits i han fet d’ambaixadors del producte entre els seus col·legues.

Els hotels de cinc estrelles, les cocteleries de luxe i les botigues amb productes gurmet són llocs on es pot trobar Ginraw. El preu de l’ampolla, just per sota dels 50 euros, la col·loca a la franja més alta del mercat. No té cap competidora catalana ni espanyola d’aquest nivell, només noms internacionals, segons Jáuregui. La imatge lligada a Barcelona, reconeix, és un valor afegit.

Darrere d’un preu elevat, defensen els impulsors, hi ha un procés d’elaboració molt poc convencional entre les ginebres que es poden trobar en un supermercat. Tots els ingredients per donar aroma a Ginraw són naturals i no deshidratats i en el procés de destil·lat s’utilitza una tecnologia -mitjançant un instrument que s’anomena Rotaval- que permet fer-ho a baixa temperatura i millorar la retenció d’aromes. Per a l’elaboració, Ginraw va incorporar un soci industrial, les caves Mascaró. Les sèries d’ampolles numerades de Ginraw surten de les instal·lacions centenàries d’aquest celler de Vilafranca del Penedès.

stats