MODA
ELENA FREIXA

Els carters del calçat: sabates noves a casa en 24 h

Dos emprenedors de Lleida planten cara a Amazon amb Zacaris, un portal líder de venda ‘online’ de sabates a Espanya que ja factura 6 milions

Tonia i Guillem Badias, creadors del portal Zacaris.com. RAMON GABRIEL Zoom

Lla venda 'on line' de sabates va ser una evolució natural del negoci familiar de dos emprenedors lleidatans, Toni i Guillem Badias, fills i néts de sabaters. Van fundar Zacaris el 2010 i avui el portal és un dels més importants en venda de calçat a Espanya en la categoria full price, és a dir, la que fuig dels grans descomptes i ven producte de temporada i no outlet. Zacaris no és un marketplace en què les marques cedeixen el catàleg, sinó que l’empresa compra i té en estoc al magatzem de Lleida la gran majoria del producte que anuncia a la web, explica Toni Badias a l’ARA. Això vol dir una feina acurada de “selecció de models i marques” cada temporada, refiant-se de l’olfacte sobre què pot tenir més sortida entre els consumidors.

De moment, no els ha anat malament. Zacaris té 15 treballadors, va facturar sis milions d’euros el 2015 i aquest any confia que arribarà als 10 milions d’ingressos. El model de negoci basat a tenir el producte emmagatzemat i fer apostes de col·leccions multimarca els serveix per aconseguir una diferenciació important: l’entrega al client només depèn d’ells, i això fa que garanteixin l’entrega de la compra en 24 hores a tot el mercat espanyol. Fins i tot, i des de fa poc, l’empresa assaja un sistema encara més exprés en les comandes que rep a Catalunya: si la compra es fa abans del migdia, el client pot rebre el producte el mateix dia, explica Badias. “El termini d’entrega sempre és el gran handicap de les empreses d’ e-commerce i hi apostem fort per buscar una diferenciació”, afegeix el directiu de Zacaris.

El mapa de competidors ha variat molt des del naixement de Zacaris. En els últims anys han irromput al mercat espanyol grans gegants que aposten fort per la moda venuda a través d’internet, com l’alemanya Zalando, la francesa Spartoo i la mateixa Amazon (EUA). Badias, però, no s’espanta i creu que el creixement del mercat de consumidors que trien comprar online dóna oportunitats també als petits: “Això forma part del joc i nosaltres ens concentrem a oferir una atenció personalitzada, un servei fiable i ràpid i un producte encertat gràcies al coneixement que tenim del mercat”, sosté l’empresari.

Entre l’assortiment de productes que ofereix el portal hi ha Geox, Clarks o NeroGiardini, o marques esportives com Nike i New Balance. En total, segons Badias, són 200 marques de calçat per a dona, home i també infantil. El catàleg de Zacaris té ara mateix 14.000 referències, però s’ampliarà fins a les 20.000 d’aquí poques setmanes, quan arribi el producte de la nova temporada de primavera-estiu.