REINVENTA'T
ELENA FREIXA

Una carcassa per 'amagar' el primer airbag per a vianants

El fabricant de components de l'automòbil Zanini desenvolupa el sistema que ha d'integrar als vehicles el primer airbag per protegir els vianants en cas d'accident. Es tracta d'un projecte conjunt amb el fabricant suec Autoliv. Zanini fabricarà la carcassa que dissimuli l'airbag al frontal del cotxe.

Una carcassa per 'amagar' el primer airbag per a vianants / CRISTINA CALDERER Zoom

El fabricant de components d'automòbil català Zanini és un dels reis mundials en la producció d'embellidors de rodes de vehicles, el seu producte estrella. La necessitat d'innovar i d'ampliar el negoci, però, l'ha dut a ser protagonista d'un singular invent que veurà la llum aviat: el primer airbag per a vianants, que s'incorporarà a la part frontal dels cotxes. En aquest projecte, Zanini col·labora amb l'empresa sueca Autoliv, inventora de l'airbag, i el paper que es reserva el fabricant català és el de dissenyar tot el sistema per integrar el coixí de seguretat a la part davantera del vehicle de manera que conservi "la funcionalitat i l'estètica", segons explica el conseller delegat de l'empresa, Jordi Torras.

El desenvolupament de tot aquest sistema perquè el coixí de seguretat que ha de protegir el vianant d'un possible atropellament funcioni i no es vegi a simple vista és el repte de Zanini. Per aconseguir-ho compta amb experiència, ja que l'empresa ja s'encarrega de produir les tapes i emblemes que amaguen l'airbag interior a la part central del volant.

Torras explica que la tecnologia de Zanini pel que fa als materials aconsegueix un plàstic resistent però prou tou per no ferir l'ocupant del vehicle quan es desplega l'airbag i salten les tapes que el subjecten. La mateixa tecnologia és la que s'està implementant en el cas de l'airbag per a vianants, que, segons els seus càlculs, es començarà a fabricar en sèrie el 2015.

El projecte es desenvolupa íntegrament des de la planta de Zanini a Parets del Vallès, l'única de tot el grup on no es fabriquen els famosos embellidors de rodes que han fet famosa l'empresa, i s'aposta, en canvi, per l'R+D i la diversificació cap a altres productes.

En una primera fase, l'airbag per a vianants es fabricarà per a una sola marca, que començarà a introduir-lo als seus vehicles de gamma més alta. Se'n faran, calcula Torras, unes 70.000 unitats a l'any, que suposaran 3,5 milions d'euros de facturació. Com en altres avenços al sector, el desplegament al gruix dels cotxes s'espera "relativament ràpid" si funciona.

Radars per evitar accidents

Zanini té en marxa un segon projecte de desenvolupament que també té a veure amb la seguretat. Es tracta d'un sistema per integrar radars als emblemes frontals dels cotxes -els logotips que identifiquen la marca-. Aquests radars ja els duen incorporats alguns vehicles i serveixen per detectar perills i evitar accidents fent que s'activin els frens o desviant la trajectòria del cotxe per evitar xocs. El que desenvolupa Zanini és un sistema que tingui un cost prou competitiu per poder-lo vendre als fabricants quan aquest sistema s'estengui a tot el sector.

En aquest cas, explica Torras, hi ha una normativa europea que preveu la implantació dels radars frontals a tots els cotxes nous d'aquí pocs anys, la qual cosa brinda una gran oportunitat per colar-se entre els proveïdors estrella dels grans fabricants. "Hem de treballar intensament per no perdre l'oportunitat i tenir llesta la tecnologia quan els fabricants la demanin", resumeix Torras. Les primeres proves del sistema Zanini s'han fet amb el fabricant nord-americà Cadillach i ja hi ha negociacions per fer proves amb dues marques europees que el conseller delegat de l'empresa prefereix no revelar encara.

Els dos projectes innovadors es combinen amb el que és encara el gruix del negoci de Zanini: els embellidors de rodes que circulen per tot el món. L'empresa, nascuda el 1965, factura 115 milions d'euros a l'any, el 75% dels quals vénen d'aquest producte. El grup té fàbriques a Mèxic, als Estats Units i a l'Índia. Ara mateix està en plena fase d'aterratge a la Xina, on aviat començarà a construir una fàbrica a prop de Xangai. Al mercat rus, hi busca un soci local per començar a fabricar sota llicència i així, resumeix Torras, tenir un peu a tots els països BRIC, on es concentra el creixement de la indústria de l'automòbil.