TABAQUERA
-DAMIÀ S. BONMATÍ

El cànnabis, tan americà (i legal) com la Super Bowl

Christian Hageseth és un dels emprenedors que s’han decidit a apostar per la incipient i també arriscada indústria de la marihuana

El cànnabis, tan americà (i legal) com la Super Bowl / I. VALLVERDÚ Zoom

A DENVER, LA capital de Colorado, ja hi ha gairebé més dispensaris de marihuana que establiments de la cadena Starbucks. És un dels quatre estats nord-americans on és legal la compra i possessió de marihuana per a usos lúdics. Això, sumat a la vintena de territoris on es pot comprar per raons de salut i als que podrien alleugerir les restriccions pròximament, fa que hi hagi empresaris que vegin el cànnabis com una prometedora inversió. “Hi ha un interès creixent i això es traduirà en més recursos i més diners”, assegura Christian Hageseth, un dels primers empresaris del cànnabis legal a Colorado.

Té 46 anys, en fa sis que està en el negoci de la marihuana i assegura que la seva petita empresa és la que té un creixement més elevat del sector. Tot va començar en un camp de golf de Colorado. Després de dues dècades invertint i desinvertint en diferents sectors, l’any 2008 Hageseth va abandonar el negoci del totxo forçat per la crisi. En aquell camp de golf va coincidir amb un veí de Denver que estava a punt d’obrir un dispensari de cànnabis per a usos medicinals: “Ell no sabia res sobre negocis, que és la meva especialitat, i jo no sabia res sobre cultivar marihuana, el seu terreny. Vam arribar a un acord”, rememora.

Per a la seva actual firma, Green Man Cannabis, Hageseth va invertir 100.000 dòlars; ara, però, ja no es pot entrar amb força en el sector amb menys de dos milions de dòlars, diu. Les coses han canviat a Denver i a l’estat de Colorado, de només 5,2 milions d’habitants. Des de fa un any, la venda d’aquesta planta i els seus derivats és legal també per a usos recreatius, la qual cosa ha convertit aquesta ciutat, amb turisme d’esquí i nombroses firmes tecnològiques, en un petit cultiu del que podria ser la indústria del cànnabis si la legislació nacional canvia.

Més d’1,5 milions de nord-americans van comprar cànnabis de manera legal l’any passat per a usos medicinals o recreatius. Així ho assegura el tercer informe anual que ha publicat el sector. A cada un dels cinc estats on la pràctica és legal es mouen més de 100 milions. I a Colorado i Washington, els primers a permetre el cànnabis recreatiu, es van vendre productes per 370 milions.

“Ens passa com amb la tecnologia”, explica l’empresari en una conversa telefònica. La marihuana, diu, és una inversió potencialment molt lucrativa, però també incerta i de risc. “Hi ha inversors encara escèptics”. La principal por ve del fet que el govern federal continua considerant la marihuana com una substància il·legal al nivell de l’heroïna. S’hi suma el fet que moltes firmes d’inversió tenen prohibit posar capital en negocis per enriquir-se a través de la pornografia, el tabac o les armes.

Però precisament per això Hageseth es manté ferm. L’empresa s’ocupa de tot el procés, des de la plantació de la llavor fins a la venda al detall. Ja es parla del cànnabis com el sector de més creixement avui dia als Estats Units, ja sigui perquè atreu els antics consumidors del mercat negre o perquè en genera de nous. “Es fa difícil imaginar que un empresari seriós no hagi dedicat temps a reflexionar sobre les oportunitats”, afirmava recentment Troy Dayton, president de la patronal del cànnabis.

Hageseth augura que la indústria quedarà totalment redefinida d’aquí uns quants anys: en prendran el control un grup selecte de grans corporacions. Com ha passat amb els supermercats o les cafeteries, “hi haurà un Starbucks de les marihuanes i tres o quatre firmes més que dominaran el mercat”.

Li preguntem si vol ser una d’aquestes empreses: “Estic construint la companyia perquè ser-ho, però sóc conscient que hi ha grans firmes amb molt efectiu capaces de comprar petits negocis”. De fet, malgrat que va quadruplicar ingressos el 2014, Hageseth només té una cinquantena de treballadors i dos dispensaris, i preveu obrir aquest any un complex per als turistes. Per tant, ¿es voldrà revendre l’empresa un cop encarrilada? “Segur que rebrem ofertes. I és una opció”, confessa.

“Les grans corporacions del tabac s’hi interessaran -explica-. Les plantes creixen, es transporten, s’empaqueten i es venen de manera semblant. I les multinacionals tenen molts diners”. Els empresaris de la marihuana també fan pressió, en un moment en què, segons Gallup, el 51% dels ciutadans volen legalitzar la marihuana. “Als polítics els expliquem que són diners, impostos. A Colorado molts milions provinents d’aquest negoci han anat a parar a l’educació aquest any”.

Un estudi de GreenWave Advisors afirma que aquest sector podria arribar a moure 35.000 milions de dòlars el 2020. Caldria, però, que la marihuana es legalitzés a tot el país i que els consumidors abandonessin el mercat negre. En aquest cas, segons dades del Washington Post, el negoci triplicaria les dimensions de la lliga de futbol americana. I això sense tenir Super Bowl.