ALIMENTACIÓ
Empreses 20/09/2015

El “pa fet amb calma” que creix després de quatre generacions

Els forns Enrich arribaran als 16 establiments al novembre i preveuen facturar més de sis milions el 2015

-paula Solanas
3 min

EL 1921 FRANCESC Enrich obria les portes del seu primer forn en un petit local del barri de Sants, a Barcelona. Quatre generacions després és la seva besnéta, Cristina Davins, qui dirigeix aquest negoci familiar, que al novembre arribarà als 16 establiments. Sota el lema “Pa fet amb calma”, els forns Enrich volen fer front a la proliferació de les cadenes de franquícies.

Segons Davins, part de l’èxit del seu model és el ritme a què han anat creixent. “En els últims cinc anys hem obert vuit botigues, gràcies a una supervisió molt directa i a estar sempre a sobre del projecte. La qualitat és el nostre estendard”, explica la consellera delegada. És per això que l’empresa no ha volgut cedir davant les ofertes de franquiciats i ha optat per créixer amb establiments propis. La seva expansió va arribar amb la renovada moda del pa, amb un client més exigent, ja que no es conforma amb les opcions de tota la vida. “Donem molta importància al desenvolupament de producte per reinventar-nos contínuament. Per exemple, de cara a la tardor estem fent proves amb pans de carbassa”, avança Davins.

Malgrat que la major part de la seva facturació prové de la venda directa als forns, Enrich també està potenciant la distribució a través del canal horeca (hostaleria i restauració), sobretot a restaurants i empreses de càtering, que actualment suposen el 10% dels seus ingressos. “Ara hem contractat una persona perquè s’hi dediqui en exclusiva i obri el mercat potencial que tenim a Barcelona i punts de la costa com els hotels de primera línia del Garraf”, explica Davins.

aquest mes han llançat una nova línia de pans especials amb productes sense gluten, sense lactosa, sense sucre i per a vegans. “Ha sigut un èxit. Se’ns van acabar els estocs en només tres dies i a principis d’octubre ja els tindrem a tots els locals”, explica Davins. El 2009 van decidir traslladar el seu obrador a Sitges, ja que el local se’ls havia quedat petit, un pas estratègic que els ha permès fer-se camí en diferents municipis del Garraf. El següent pas és un nou forn a Reus, la primera incursió fora de la demarcació de Barcelona.

El 2016 també obriran un local amb cafeteria al nou centre comercial de Viladecans The Style Outlets, que s’està construint al municipi del Baix Llobregat, seguint el model de l’establiment que ja tenen al centre comercial Arenas de Barcelona, més enfocat al turisme. Pel que fa a les obertures, Davins descarta sortir de Catalunya. “El nostre producte s’ha de poder controlar des de l’obrador i, per tant, no podem pretendre que la distribució suposi massa quilòmetres”, raona l’empresària.

La companyia també se sent orgullosa del seu segell de responsabilitat social corporativa. Per a aquest Nadal, estan preparant un pa amb la Fundació Arrels amb què destinaran tots els beneficis del mes de desembre als projectes d’atenció a les persones sense sostre de l’organització. A més, des de fa anys, donen cada dia el pa sobrant dels seus forns al Banc dels Aliments, Creu Roja i Càritas. “Quan treballes en una empresa del món de l’alimentació també t’acabes conscienciant sobre el malbaratament de menjar. Volem ajudar en tot el que puguem”, explica Davins.

L’any passat els forns Enrich van facturar una mica més de cinc milions d’euros i, segons els resultats del primer semestre, preveuen superar els sis milions de cara al 2015. Ara la companyia, que té uns 95 empleats, es vol concentrar a renovar alguns dels locals, que encara mantenen l’estètica dels seus inicis, per unificar la seva imatge corporativa.

stats