ALIMENTACIÓ
ELENA FREIXA

Es busca jove, sibarita i amb poc temps per cuinar

Embotits Mitjans inverteix en un nou obrador per fer més producte precuinat i en porcions més petites per al mercat interior i l’exportació a Europa

Es busca jove, sibarita i amb poc temps per cuinar Zoom

Embotits Mitjans ja no és una empresa que fa només llonganisses i bull negre o pernil cuit. L’empresa estrena un obrador a Olèrdola per potenciar una nova línia de negoci al voltant de productes més elaborats i precuinats, que puguin anar gairebé de l’envàs al plat. L’empresa ha aprofitat l’antiga nau, infrautilitzada, i hi ha centralitzat l’R+D després d’una inversió de més de mig milió d’euros, segons explica el director general de la companyia, Josep Mitjans.

En paral·lel, Mitjans també ha culminat una inversió de 600.000 euros per adaptar tot l’envasat al que demanen els clients: porcions més petites i menys quantitat de producte. Sosté l’empresari que els motius són tant sociològics (cada cop més consumidor individual) com econòmics, perquè alguns productes selectes de la marca es consumeixen en ocasions especials i no tant en àpats del dia a dia. “Mai hem estat una empresa de low-cost ni de producte bàsic i cada cop ho som menys, perquè busquem un producte per gaudir i no de primera necessitat”, defensa Josep Mitjans. Això explica que la gamma de l’empresa hagi incorporat els últims temps paté d’escalivada, amb tòfona, figues o préssec, o que hagi ampliat la gamma de farcits de pollastre, gall dindi o carn de porc. “Busquem anar un pas més enllà en el que ens ha distingit sempre, que és la xarcuteria selecta”, corrobora el directiu. La gamma de producte de més qualitat, encara que sigui més car, és l’aposta de Mitjans. Defuig el cos a cos amb les grans marques de distribució i s’orienta a un canal de venda d’establiment especialitzat o supermercat petit, els que aposten per tenir “un racó més gurmet”.

La crisi ha propiciat el salt de Mitjans als mercats internacionals, principalment a Europa, on exporta productes a la carta dels paladars locals. “A Itàlia, per exemple, no es consumeix paté i hem d’optar per altres productes, i a Suècia, en canvi, té molta sortida un que porta tòfona”, explica com a exemple el director de la companyia. Mitjans arriba a França, Alemanya, al Regne Unit i, de manera testimonial, té un comprador a Hong Kong. L’empresa vol fer aquest any un primer sondeig per exportar al Japó, però abans cal assegurar el tret. “Ens hem proposat saber quins productes tenen més possibilitats d’encaixar amb els gustos japonesos”, defensa l’empresari.

L’exportació suposa un 4% de les vendes de Mitjans, que l’any passat van arribar als 7 milions d’euros. El producte “artesanal i fresc” de l’empresa ja és un sostre de cara a ampliar molt el pes de les vendes internacionals, segons Mitjans, que es proposa arribar en el mitjà termini a un 10% d’exportació com a molt. Les vendes a l’exterior, per la distància que separa el consumidor de l’obrador de l’empresa, obliguen a fer grans esforços per garantir que el producte arriba en perfecte estat. “Ens trobem enmig d’una paradoxa, que a l’exterior se’ns demana producte fresc i tradicional, amb porcions petites però caducitats llargues”, explica l’empresari. Aquesta és una altra de les principals línies d’innovació de l’empresa: trobar l’equilibri entre un producte gairebé sense conservants i que duri prou temps en perfecte estat per poder viatjar i arribar a l’exterior.

Rècord històric d'empreses exportadores

Mitjans també vol diversificar els ingressos amb el turisme gastronòmic. Al juny inaugurarà a la seva seu central -on hi ha l’obrador i la botiga històrica de la marca- un centre per a visitants que combini gastronomia amb la història i tradició de l’empresa, que es remunta al 1910. La companyia lliga l’aposta a la que ha fet el Penedès en el camp de l’enoturisme.