TECNOLOGIA
JÚLIA MANRESA

Es busca comercial: una aplicació et dirà què has de vendre

Universal Avenue posa a disposició de les empreses una xarxa de professionals de les vendes que treballen a demanda i que han de constituir-se com a autònoms

Es busca comercial: una aplicació et dirà què has de vendre / IL·LUSTRACIÓ: IDOIA VALLVERDÚ / IMATGES: GETTY Zoom

L’economia a demanda, que fins ara han liderat plataformes com Uber, ha arribat al sector de les vendes comercials amb la start-up sueca Universal Avenue. Dit d’una altra manera: els comercials ja poden treballar directament per a una aplicació de mòbil. Aquesta plataforma va aterrar a Barcelona al novembre, després d’haver captat set milions de dòlars d’inversió i d’haver començat a operar a Londres i Atenes.

Universal Avenue ho anomena “vendes a demanda” però en un llenguatge previ al de l’auge de l’economia col·laborativa, s’haurien pogut dir comercials autònoms i externs que treballen a demanda per a diverses companyies alhora. És a dir que competeixen directament amb les agències comercials, per exemple. De fet, tal com va explicar Johan Lilja, un dels fundadors d’aquesta plataforma, al mitjà digital nord-americà TechCrunch, “podem considerar les agències tradicionals com un competidor local de la mateixa manera que una empresa de taxis ho és d’Uber”. En qualsevol cas, es tracta d’una plataforma mòbil que posa al servei d’empreses -o de marques, seguint la terminologia que utilitza aquesta start-up- una xarxa de comercials formats específicament per treballar per a ells.

Ambaixadors de marca. Aquesta és l’etiqueta que fa servir Universal Avenue per referir-se als seus comercials. “Per convertir-te en un ambaixador de marca has de registrar-te a la nostra comunitat i gravar un vídeo presentant una candidatura que després un equip revisa i accepta”, explica Patrícia Fernández, la responsable del llançament d’aquesta plataforma a Barcelona. Un cop acceptada la candidatura del comercial, Universal Avenue els forma a través de la mateixa plataforma i a partir de vídeos i qüestionaris. Segons Patrícia Fernández, “és com una acadèmia que els certifica com a comercials”. Tot i això, ella mateixa remarca que no són comercials sinó ambaixadors de la marca que ells mateixos trien vendre, a més d’“experts en la seva tecnologia, ja que venen principalment solucions digitals innovadores per a empreses”.

Universal Avenue no fa públic tot el seu catàleg de marques, però segons els portaveus de la companyia es tracta d’empreses tecnològiques i start-ups com ara Spotify, Shopify, iZettleo Wrapp. A Espanya, afirma que n’hi ha centenars d’interessades des que van aterrar a Barcelona, però tampoc detalla quines, com tampoc explica quina és la comissió que s’emporten els comercials ni quina la plataforma per cada venda. “El preu varia segons el moment, el país o la marca”, diu Fernández.

S’anomenin comercials autònoms o ambaixadors de marca, aquesta és una tendència que alguns han anomenat “uberització de l’economia o del mercat laboral” i que si bé permet un horari flexible i creat per un mateix, també pot suposar la precarització d’una feina en què no queda clar qui ha de pagar quins impostos ni l’empleat té cap garantia o assegurança que el cobreixi en cas que li passés qualsevol cosa mentre treballa. De fet, la mateixa companyia respon en un e-mail que “els ambaixadors de marca són treballadors independents, per tant han d’assumir ells mateixos el cost d’una assegurança”.