ALIMENTACIÓ
ELENA FREIXA

El boom del pa català arriba a les Amèriques

Granier pensa a obrir-se a nous mercats mentre defuig l’etiqueta del ‘low cost’ i acusa la competència de fer pagar preus exorbitants

Després de conquerir Catalunya amb 86 punts de venda, la cadena de forns de pa Granier es prepara per fer el salt definitiu a l’altra banda de l’Atlàntic. Ja hi té un peu posat des de l’octubre de l’any passat, quan va obrir un primer establiment al nord de Miami, i després de la bona rebuda es prepara per posar-ne en marxa dos més abans de finals d’any. “Si les coses van bé, ens haurem de plantejar fabricar allà”, reconeix el fundador i president de Granier, Juan Pedro Conde, a l’ARA.

Es refereix a les masses de les diferents varietats de pa que es preparen als obradors de Granier -el de Vilanova i la Geltrú i el de Madrid- i que viatgen congelades fins als Estats Units en vaixell. Els plans per exportar el model Granier passen també per Europa. Aquesta tardor obrirà el primer forn a Roma i també aterrarà a Lisboa. El proper objectiu serà Londres, anuncia el president de l’empresa.

Des del seu naixement el 2009, Granier ha experimentat un creixement meteòric, desafiant els presagis que acompanyaven la recessió econòmica a Espanya. El ritme d’expansió és frenètic, amb entre tres i quatre noves botigues per setmana, explica Conde. L’any passat en van obrir 70, i 30 el 2012. Quan acabi el 2014, Granier haurà ampliat la seva presència fins als 230 establiments, calcula el president. I encara veu camp per córrer: “En algun moment haurem de parar, perquè volem respectar molt les distàncies entre botigues, especialment en ciutats com Barcelona, on creixem força”, opina. La major part de les més de 200 botigues que Granier té en marxa a tot l’Estat funcionen en règim de franquícia, una solució que Conde defensa com la més còmoda per anar estenent Granier. Només 20 punts de venda són propietat de l’empresa.

El model s’ha fet un forat al mercat malgrat néixer en plena crisi jugant la carta del preu. “Hem apostat per la varietat i per un preu competitiu que el consumidor està disposat a pagar pel producte que li oferim”, subratlla el fundador de Granier. Defuig l’etiqueta de forn low cost que li han valgut els forts descomptes que anuncia als seus establiments (les tres unitats al preu de dues i altres promocions són una constant als establiments). “Si un va a supermercats trobarà pa molt més barat que el que venem”, defensa.

La clau de Granier, segons Conde, ha sigut apostar per “l’intercanvi just”, que es redueix a un preu que el client està disposat a pagar per un producte de consum diari i no només per quan té una celebració especial. “Ens han penjat l’etiqueta [de low cost ] perquè hem popularitzat producte com el croissant de mantega, que s’arriba a vendre a 1,5 euros i a mi em sembla un disbarat”, insisteix el fundador de Granier. Assegura que vendre un producte com aquest al preu que molts ho fan no té cap justificació més enllà de “multiplicar el preu per deu per mantenir-lo com a producte premium ”.

Tot i el ritme de creixement, l’empresa assegura que manté el control sobre el producte que es ven en tots els establiments. Tota la massa del pa surt de dos obradors de propietat de Granier. La massa es congela i s’envia a les botigues, que fan el procés de cocció. “No és pa precuinat, respectem tots els processos i els temps de producció de cada varietat de pa”, diu Conde. La companyia està a punt d’inaugurar el tercer obrador a les Canàries, on ja té una quinzena de botigues. La brioixeria, en canvi, es compra a proveïdors externs, principalment a la catalana Europastry. Igual que el cafè, que Conde defensa que ve de “primeres marques”.

La franquícia ha sigut la solució per sostenir aquesta expansió. Globalment, la plantilla de Granier suma 250 persones, però l’empresa dóna feina a unes 2.000 en total, si es compta tot el personal dels punts de venda franquiciats. La formació i l’atenció al client es fa des de les oficines centrals de Vilanova i la Geltrú.

La llavor de Granier, que va facturar més de 25 milions d’euros l’any passat i espera escalar als 40 milions aquest any, és en els 9 establiments que el mateix Conde gestionava abans de crear la companyia. Forner de professió, l’empresari tenia els establiments en diferents municipis catalans sota el nom genèric de Pans Artesans. Ara és amo d’un imperi de 215 establiments que creix cada dia.