TECNOLOGIA
Empreses 01/02/2015

Com de bons són els resultats d’Apple?

El gegant ha sorprès en obtenir millors resultats que qualsevol altra empresa en la història. Però queda un dubte: són sostenibles? Sembla poc probable

Jordi Sabaté
3 min
Resultats d'Apple

Dimarts Apple va presentar els millors resultats de la història. No els seus millors resultats, sinó els de qualsevol altra empresa del món. El gegant va facturar 74.600 milions de dòlars i va guanyar 18.000 milions de dòlars (15.800 milions d’euros). L’estrella van ser les vendes d’iPhones, dels quals es van col·locar més de 74 milions d’unitats (uns 827.000 telèfons venuts al dia). També va despatxar 21,4 milions d’iPads i 5,5 milions d’ordinadors Mac.

Aquests espectaculars registres han servit per omplir d’elogis i grans titulars les portades dels principals diaris. No obstant, convé posar les dades en context. En primer lloc, i sense discutir les xifres rècord, cal deixar clar que es tracta de números parcials, relatius a un trimestre especialment fort, ja que està marcat pel Black Friday i Nadal. El Black Friday és el divendres següent al Dia d’Acció de Gràcies, quan, per inaugurar la campanya nadalenca, tradicionalment els comerços dels EUA fan un dia de grans rebaixes.

Aquest any ha sigut el primer en què l’esdeveniment ha tingut lloc més enllà de les fronteres nord-americanes, en gran part perquè Apple ho ha exportat a totes les seves botigues. Així que, d’una banda, tenim un primer trimestre marcat per un Black Friday que ha deixat de ser un fenomen exclusivament nord-americà i ja és mundial. Una prova d’això van ser les cues que es van veure a la botiga del passeig de Gràcia la nit anterior i que es van produir a totes les botigues Apple del món.

De l’altra, ens trobem amb un Nadal molt especial, ple de novetats que van estar minuciosament calculades per aparèixer just després de l’estiu, de manera que al desembre la gana del consumidor de productes Apple s’havia disparat: una nova gamma d’iPad, models iPhone completament diferents als anteriors, un Macbook amb pantalla Retina... Qui es pot resistir a demanar una d’aquestes llaminadures als Reis?

Sembla difícil, i en aquest sentit els números indiquen que la campanya nadalenca ha anat bé. A més, tot i que representen un percentatge més petit de les vendes, els ingressos per ordinadors Mac continuen creixent de manera estable i els 5,5 milions d’aquest últim trimestre posen en relleu la bona acceptació dels nous models. Però no tot són flors i violes: de la mateixa manera que Apple resisteix admirablement la tendència a la baixa mundial en el sector dels PC, un producte tan emblemàtic com l’iPad està patint. Les seves vendes van baixar un 22% respecte a l’any anterior.

Resultats d'Apple

No queda clar si la crisi dels iPads s’ha d’inscriure dins d’una certa tendència entre els consumidors a recuperar l’ordinador -després de diversos anys en què el sector estava en estat vegetatiu-, o bé es deu a una aposta de les marques xineses per tauletes barates que s’estaria consolidant sobretot en els mercats asiàtics. I, parlant d’aquests mercats, el principal èxit d’Apple ha sigut l’espectacular augment en la venda d’iPhones tot i la competència provinent de l’Àsia.

És rellevant que la nova gamma d’iPhones -amb dos models més grans que els seus antecessors, de colors més cridaners i allunyats de l’elegància freda i zen de Steve Jobs- estigui triomfant. El motiu és que es tracta del que podríem anomenar l’aposta asiàtica. Aquesta aposta, que en vida de Jobs potser no s’hauria produït, consisteix a mimetitzar l’iPhone amb els gustos i formes que triomfen sobretot a la Xina. Aquesta estratègia, juntament amb els acords de distribució amb l’operador China Mobile, li han valgut unes vendes de 16 milions d’unitats, un 22% de la seva facturació mundial. De fet, les vendes a la Xina ja superen les vendes als Estats Units, el territori Apple per antonomàsia i, fins ara, el país on més facturava la companyia californiana.

Però, de nou, cal prendre aquest fet en un entorn relatiu i plantejar-se si és un èxit o un problema per a Apple. D’una banda, tot i que és enorme, el mercat xinès és altament competitiu, amb Xiaomi en plena expansió i Samsung com a referent dels smartphones de gamma alta. De l’altra, aquesta fita també mostra una pèrdua d’impuls de la venda d’iPhones al seu país d’origen, on no només Samsung convenç milers de consumidors genuïnament americans, sinó que les marques asiàtiques entren amb força a través de vectors comercials com Amazon i els magatzems Wal-Mart.

Cal, doncs, preguntar-se si el trimestre vinent serà igual de bo. Tim Cook es va afanyar dimarts a anticipar la resposta: no. Es preveu una baixada important i, tot i que falta veure com de dura serà la caiguda, alguns analistes creuen que serà tan apoteòsica que ni tan sols l’estrena de l’Apple Watch, prevista per al mes d’abril, podrà maquillar-la. En parlarem d’aquí tres mesos.

stats