Històries del Tercer Sector

Rubén Escobar Capilla

Consumir amb valor afegit

Diumenge passat em vaig apropar a una de les moltes iniciatives que ja existeixen dins del món del consum. Es tracta del TwoMarket, un mercat de segona mà que cada mes inaugura una nova edició a l'Ovella Negra de Barcelona. La fórmula per participar-hi és ben fàcil: pagues 1€ per l'entrada, i tot el que puguis trobar ho pots comprar també per 1€. Segurament, que els articles que vegis estiguin molt millor de preu que en qualsevol altra botiga és un al·licient per treure-hi el cap. Però dubto que, en una societat on cada cop la gent canvia més la seva manera de consumir, aquest en sigui l'únic.

Roba, menjar, joguines, pel·lícules, CD's de música, complements, etc... Tot això i més vaig poder observar entre les moltes paradetes muntades que hi havia dins de la coneguda sala de concerts de la ciutat. Propostes com aquesta cada cop agafen més protagonisme i cada cop més gent es solidaritza amb iniciatives d'aquest tipus. Roba Amiga, en aquest sentit, és un projecte que fa temps que funciona com una cooperativa destinada a recolzar la formació laboral de persones en risc d'exclusió social amb la roba que vénen. Qui compra amb consciència, és un consumidor més responsable. I avui dia, comprar amb valor afegit és la tendència en una època on els consumidors ja no som només éssers passius.

Comprar una peça de roba a Zara, H&M o Mango és una acció que, a més de fomentar un sistema de consum insostenible a llarg termini no aporta cap valor per a la societat. Comprar objectes de segona mà i fomentar el reciclatge entre les persones, en canvi, sí. Passejar-te per un centre comercial un dissabte a la tarda per posar a prova la teva resistència davant del poder del màrqueting no està de moda. Anar a un mercat de cooperatives on podem trobar productes fets a nivell local, sí que ho està. De fet, ser modern només vol dir canviar la tendència. De fet, ser modern, no és estar en contra del consum, sinó del que fins ara hem conegut com a consumisme.

A les persones que es van apropar diumenge al TwoMarket, segurament els hi agrada consumir. I crec que relacionar iniciatives solidàries com un mercat de segona mà amb la condició socioeconòmica de la persona que hi assisteix seria un error. Tothom pot trobar alguna cosa de segona mà que li pugui ser útil. A la mateixa vegada, la persona que hi compra, no només satisfà la seva necessitat, sinó que genera una compra amb valors i enforteix una tendència que cada cop és més compartida per la societat. Com diu Raimon Samsó al seu llibre ''Diner feliç'', la despesa conscient és allò que fa al client socialment responsable. Consumir per consumir s'ha acabat. Comprar amb valors és i serà d'aquí endavant el nou paradigma.

foto instagram Zoom

foto instagram