Ara Cooperatives

Olga Ruiz

Qui consumeix o és usuari de cooperatives?

Roger_Civit Zoom

Roger_Civit

Per Roger Civit, soci de la cooperativa de treball i-LabSo

“No hi ha vent favorable per aquell que no sap on va” va dir Sèneca ara fa dos mil·lennis. Les empreses es troben molt sovint sense aquest vent, perdudes a la deriva d'alta mar i, molt cops, deixades arrossegar per la primera bufada que arriba a les seves veles i que les porta en direcció contrària als seus objectius. A les veles de l'empresa cooperativa ja fa un temps que hi impacta una ràfega d'aire (nou) sense precedents. Cal, doncs, aprofitar aquesta ventada per posar rumb en la bona direcció.

Amb aquest objectiu, la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya presenta el proper 7 d'octubre un estudi pioner per conèixer el perfil de les persones consumidores i usuàries de cooperatives. Aquest estudi, del que la cooperativa i-LabSo (Internet Laboratori Social) hem tingut el privilegi de contribuir a la seva realització, pretén obtenir una imatge més nítida de qui són les persones consumidores dels productes i serveis cooperatius, com són i, sobretot, sota quines premisses operen alhora de consumir.

Aquest estudi conté nombroses conclusions en diferents àmbits. Aquí hem volgut recollir-ne 7 pinzellades:

  • Contràriament a la creença estesa, el moviment cooperatiu és més conegut entre la població catalana del que creuen els seus integrants. La major part de la població és capaç d'identificar algun o altre model d'empresa cooperativa.
  • Més d'un terç dels actuals consumidors de productes i serveis cooperatius s'hi han afegit en els darrers cinc anys, coincidint amb l'actual crisi econòmica i social.
  • No ens equivoquem, la persona consumidora de productes cooperatius està a la cerca de les mateixes característiques comercials que la població general: el més important és la qualitat i el preu. Tan sols es diferencien clarament en la importància donada a la gestió empresarial.
  • En aquest sentit, i davant de dos productes amb característiques similars, les persones consumidores estan disposades a pagar un preu més elevat si al darrera de la seva producció es troba una empresa amb valors socials.
  • Respecte als referents d'altres formes empresarial, la població catalana percep una major qualitat en els productes i serveis cooperatius, tot i que creu que existeix una menor diversitat d'aquests.
  • Tot i la creença que els productes i serveis cooperatius són més barats que els seus competidors, el preu (per excés) és la principal barrera d'accés al seu consum, seguit d'aspectes relacionats amb la seva distribució i comercialització.
  • El retrat robot de la persona consumidora de productes cooperatius és algú entre els 30 i els 60 anys (especialment fins als 45 anys), de nivell educatiu mitjà i alt, ideologia situada a l'esquerra i identificació catalanista (tot i que amb un sector important que manifesta no tenir cap identificació nacional).
  • L'estudi de la Federació esdevé una ajuda, doncs, per a clarificar la destinació de les cooperatives catalanes. Ara depèn d'elles adaptar a les seves característiques les conclusions que es recullen a les seves pàgines i posar així rumb cap als seus objectius.