Protecció del clima.

Protecció del clima.
Jaume Josa i Pons

Nissan LEAF

Hi ha una varietat d'empreses i de pioners que han intentat tirar endavant el cotxe elèctric. Un dels primers que s'ha posat seriosament a la fabricació en sèrie d'un cotxe 100% elèctric a nivell global ha estat Nissan amb el model LEAF. El cotxe elèctric és un dels pilars cap una mobilitat més sostenible i a cap una dràstica reducció de GEH en el sector del transport. És pura Economia Baixa en Carboni aplicada a la mobilitat.

Com que en condueixo un de LEAF des de fa 9 mesos, vull compartir en aquest bloc la meva experiència fins a la data.

Zoom

El LEAF, acrònim amb que el fabricant es refereix a aquest vehicle com un cotxe familiar, líder, assequible alhora que compatible amb el medi ambient (Leader, Environmentally friendly, Affordable Family car) és un molt bon cotxe. Proveït d'una bateria d'ió liti de 24 kWh li permet tenir una autonomia més que raonable i conduir sense emissions directes de CO2. Encara un estalvi més important pel particular és el baixíssim consum energètic, cosa que baixa el cost dels 100 Km a poc més d'un euro, IVA inclòs, si disposem de tarifa amb discriminació horària.

Anem a pams:

  • Autonomia. El fabricant atribueix al vehicle una autonomia de 175 km (110 milles). Aquesta autonomia és seguint el test europeu NEDC (New European Driving Cycle). Des de l'altra banda de l'Atlàntic, l'EPA dels EUA dona al LEAF una autonomia de 117 km (73 milles). Us preguntareu on és el truc. L'assaig europeu consisteix en unes condicions idíliques a 90 km/h i en terreny pla. L'agència de protecció del medi ambient dels EUA, en canvi, fa un seguit de cinc cicles amb diferents estils de conducció emprant aire condicionat i calefacció. La meva experiència és que amb el LEAF es poden fer molt còmodament 120 km, i fins a 140-150 km si es va amb compte, per exemple limitant l'ús de calefacció i ajustant la velocitat
  • Consum. Molt relacionat amb el punt anterior. És només una fracció del consum que tenim amb un motor tradicional de combustió interna, entre una quarta i una cinquena part. El que més vull destacar del consum és que conduïnt un Leaf, hom és més conscient del consum d'energia. Si es connecta la calefacció o bé l'aire condicionat, l'autonomia es redueix en uns 15 km. Hom s'acostuma ràpidament a pensar que si utilitza energia per una cosa (escalfar o refredar l'interior del vehicle) en tindrà menys per una altra (moure el cotxe). El meu consum promig en aquests gairebé 18.000 km no arriba als 0,18 kWh / km. El display central del vehicle hi ajuda molt en aquesta presa de conscienciació energètica, doncs ens mostra contínuament on estem consumint entre el rang 0,00 i 0,30 kWh /km. La paraula clau és elasticitat. El consum és molt elàstic i, si un veu que arriba just al destí, només cal reduir una mica la velocitat, baixa el consum i una autonomia de, posem per exemple, 22km es coverteix fàcilment en més de 40km.

Zoom

  • Manteniment. Un punt molt destacable del vehicle, del qual trobo que s'en fa poc èmfasi: Encara no he visitat el taller amb el Nissan LEAF. El motor elèctric és molt més senzill que els motors tèrmics amb gasolina o gasoil, cosa que fa que el cost de manteniment sigui mínim, limitat a planxa i pneumàtics.
  • Recàrrega. El LEAF ve amb un cable de càrrega d'emergència, que fa una càrrega a 10A i triga unes 12hores en fer la càrrega completa de la bateria. Aquest cable també és el que s'empra per fer càrregues fora de casa, com ara en aparcaments. Hi ha també la possibilitat de càrrega a casa amb un cable de 16A que carrega la bateria en 7 hores, però cal fer una inversió que s'apropa als 1000€. Finalment, hi ha la recàrrega ràpida en la que la càrrega del 80% de la bateria es fa en uns 15-20 minuts. Són aquests punts de recàrrega ràpida, malauradament, els més escassos. Només n'hi ha 3 d'operatius en tot Catalunya, en concessionaris Nissan a la província de Barcelona. Considero una xarxa d'aquests punts per tota la geografia de Catalunya com a punt vital per al desenvolupament del cotxe elèctric al nostre país.
  • Preu. És encara força elevat amb els més de 29.000€ un cop descomptat l'ajut de l'IDAE de 6.000€. La posició de Nissan diu que només la bateria de 24kWh d'ió liti ja val cap als 10.000€, doncs és de lo millor del que es disposa avui comercialment i sense efecte memòria
  • Motor i prestacions. No hi faré molt d'èmfasi, però el motor de 80kW li permet una potència suficient al LEAF per arribar a una velocitat punta de 145 km/h i amb una acceleració (que el fabricant no dona) de 0 a 100 km/h entre els 8 i 9 segons.
  • Carwings. És una aplicació per smartphones i també amb acccés per internet. És molt útil perque permet controlar remotament el nivell de càrrega del vehicle, l'autonomia, la climatització,... També l'aplicació per la web dona tota mena d'informació sobre el consum diari fet amb el vehicle des que es va comprar, alhora que estableix uns rànkings regionals i globals sobre els conductors més estalviadors, amb medalles de bronze, plata, or i platí.

Zoom

Zoom