Empreses 17/07/2012

La guerra del Talent es juga a les Xarxes Socials

3 min

Les xarxes socials han vingut per a quedar-se? Suposaran el final dels mitjans més tradicionals de recerca de feina? Moriran els portals d’ocupació?

El portal de feina Infoempleo en col·laboració amb l'empresa de Recursos HumansAdecco ha presentat el 1è Informe Infoempleo sobre Redes Sociales y Mercado de Trabajo en España. A Barcelona la presentació va tenir lloc a l'Auditori de Barcelona Activa.

En un entorn canviant com l’actual, els Social Media es presenten com a una oportunitat d’innovació que permet a les empreses comunicar-se amb els seus candidats d’una forma més directa, transparent i immediata. És una realitat que les xarxes socials s’han anat incorporant a les nostres vides i el 91% dels internautes espanyols ja les utilitzen, la qual cosa ens col·loca en la 5ª posició europea(per davant de països com França i Alemanya).

Aquest increment d’ús, ha convertit a les xarxes socialsen punt de trobada entre experts en Recursos Humans i candidats en recerca de feina. Cada vegada més, tots incorporem informació a través de Linkedin, o a través de propostes més sofisticades com Pinterest o diferents aplicacions integrades a Facebook. Diuen els experts que alló que resulta més interessant no és la informació sobre el nostre CV, sinó tota la informació addicional que publiquem en Internet a través de tuits, post o altres continguts.

D'aquest estudi es desprèn que a Espanya el 50% de les organitzacions utilitzen avui dia les xarxes per a reclutar talent i el 78% dels professionals de recursos humans enquestats opinen que el futur del reclutament passarà per les xarxes.

L'ús que fan els candidats:

  • El 80% utilitzen sempre els Portals d’Ocupació com a canal de recerca de feina, el 26%, les Empreses de Selecció i un 14% sempre utilitzen les Xarxes socials.
  • El 58% consideren que les xarxes socials són una alternativa interessant als canals tradicionals.
  • El 50% alguna vegada han buscant feina a través de les xarxes socials, dels quals el 45% han sigut contactats a través d’elles i el 76% han enviat el CV a una oferta de feina.
  • La xarxa més utilitzada és Facebook (90%), front a un 39% Linkedin; i els principals motius per a donar-se d’alta a les xarxes és contactar i comunicar-se amb amics i/o familiars (88%) seguit d’un 67% per trobar oportunitats de feina.

Dades respecte a l'ús que fan els professionals de recursos humans:

  • El 70% de les empreses tenen presència a les xarxes però només el 20% d’elles disposen de pressupost per a l’ús de les xarxes socials en reclutament.
  • El 51 % ha utilitzat alguna la vegada les xarxes socials per a reclutar talent, encara que no tinguin un pressupost específic.
  • El 71% dels professionals de recursos humans considera que el candidat que és actiu a les xarxes té més oportunitats laborals i un 14% han seleccionat o rebutjat a un candidat per a la seva activitat a les xarxes.
  • La xarxa més utilitzada per a reclutar és Linkedin (32%) seguida de Facebook (15%); en canvi, Facebook és la xarxa que més utilitzen per obtenir informació sobre la reputació dels candidats (abans i desprès de l’entrevista)
  • El 55% tenen previst utilitzar les xarxes per a reclutament a curt termini.
  • La majoria dels professionals dels recursos humans utilitzen les xarxes per a publicar ofertes de feina.

Tot i que les xarxes socials no estan donant resultats del tot satisfactoris per a la contractació de candidats, la tendència és cap a una col·laboració i sinèrgia entre els portals d’ocupació i les xarxes socials (els portals d’ocupació es socialitzen i les xarxes socials es portalitzen segons Francisco Muñoz, Director General d'Infoempleo). En definitiva, podemdir que les xarxes socials estan aquí per a quedar-se però s’han d’utilitzar d’una forma social. Això implica que haurem de definir estratègies com a candidats i que les organitzacions han de destinar partides pressupostàries per al reclutament 2.0.

Publicat per:Montse Sanz, Equip Tècnic del Centre per al Desenvolupament Professional Porta22 de Barcelona Activa.

stats