Barcelona Treball

Barcelona Activa

Els Recursos Humans a l'empresa avui: 10 rols estratègics

Juan Carlos Cubeiro, expert consultor en recursos humans, coach i autor de diversos llibres sobre talent i lideratge, va participar com a ponent principal en el "2º Foro per al desenvolupament del talent i la competitivitat de les organitzacions", convocat per AEDIPE (Asociación Española de Dirección y Desarrollo de Personas).

La seva presentació, dirigida a tots els directors presents a l’esdeveniment, va voler destacar aquells 10 aspectes clau dels RRHH d’avui que, de manera molt intuïtiva, apunten les tendències del moment en quant a lideratge igestió del talent en les organitzacions. Els temps canvien, els models i paradigmes del treball són altres, i pot ser també l’orientació de les funcions dels RRHH en les organitzacions.

A continuació detallem els 10 rols que, d’acord Cubeiro, ha de complir el responsable o departament de RRHH en les organitzacions d’avui.

  • Integrador de l’estratègia: la direcció de RRHH ha d’integrar completament l’estratègia empresarial de la companyia. Les persones que conformen l’organització són la base de tots els processos que després es generaran al voltant del negoci.
  • Líder d’intangibles: actualment l’èxit de les empreses es mesura d’acord els seus intangibles.El capital humà, la marca, el capital client i les expectatives futures, són els principals intangibles que determinen el triomf d’una companyia.
  • Generador d’emocions positives: les emocions positives aumenten la productivitat. Cada persona experimenta al dia 22.000 emocions i cal garantir 5 emocions positives per cada una dolenta.
  • Líder versàtil o líder en 9 dimensions: estratega, integrador, optimista, retador, càlid, ilusionant, impulsor, dinamitzador i coach
  • Coach: com a impulsor del procés de reflexió, descobriment, pla d’acció i hàbits associats. Sempre reforçant la cultura d’aprendre els uns dels altres
  • Defensor del millor treball en equip: entenent l’equip com un grup de persones que generen sinèrgies, en el que hi ha diversitat, generositat, confiança, compromís i aprenentatge
  • “Escoltador”: escoltant a clients i a col·laboradors. L’escolta és el millor secret per encertar l’estratègia
  • Defensor de la meritocràcia: garanting sempre els perfils de talent i valorant els mèrtis que els demostren
  • Executor de l’estratègia corporativa: en relació a les persones de plantilla, els procesos, els clients i fins i tot, els resultats.
  • Defensor del compromís i la felicitat: les persones implicades són més productives i abandonen menys els llocs de treball. En elles es produeix una connexió emocional amb la companyia. Podem treballar la “felicitat” com a variable externa que promoure.
  • Com a conclusió, dir que el Director o departament de RRHH és ara, més que mai, una peça clau en la companyia, per la seva vinculació directa a la part d’intangibles corporatius, especialment a tots aquells vinculats al talent.

    Publicat per:Àngels González, Equip Tècnic del Centre per al Desenvolupament Professional Porta22 de Barcelona Activa.