Empreses 09/03/2012

L’era post-PC. Tendències sectorials en les TIC

3 min

Per als que no vam poder participar a la recent edició del Mobile World Congress, Barcelona Activa i McCann ens han donat l’oportunitat de conèixer les darreres tendències en mobilitat presentades en l’edició d’enguany. En una sessió celebrada a l’Almogàvers Business Factory, s’han presentat algunes de les possibilitats de les aplicacions mòbils en les àrees del màrqueting, el branding, els continguts i la salut.

Tots els ponents de la jornada van confirmar el bon moment i la potencialitat d’un sector, que preveu que l’any 2014 els smartphones siguin els dispositius més utilitzats per a connectar-se a Internet. Només en el darrer any, la descàrrega d’aplicacions mòbils ha crescut un 30% i, de mitjana, cada usuari té 50 aplicacions en el seu smartphone, entre les que destaquen els jocs (el 50%) i les xarxes socials (el 30%).

Una nova manera de relacionar-nos amb el món digital

Raimundo Alonso-Cuevillas, cofundador i CEO de Mobivery, afirma que estem entrant a l’era post-PC, en tant que ha canviat la nostra manera de relacionar-nos amb el món digital. L’ordinador està perdent protagonisme com a dispositiu de connexió a Internet: l’ús del PC es concentra en l’horari laboral estàndard, mentre que l’ús dels dispositius mòbils (smartphones i tablets) s’incrementa a l’hora de dinar i al vespre, en l’anomenat Mobile Economic Time.

Tal i com explica Ferran Clavell, director de Continguts de l'Àrea deServeis Interactius de TV3, fins i tot els continguts televisius s’estan adaptant a un usuari que veu la televisió i interactua amb els seu dispositiu mòbil a la vegada. L’exemple més comú és la possibilitat de comentar els programes a través de les xarxes socials. Però, anant una mica més enllà, ja existeixen també els Infrasonic Codes, encara amb poca implantació a Espanya. Uns sons emesos pels receptors de televisió que, imperceptibles per l’oïda humana, són captats pels dispositius mòbils i permeten interactuar amb les seves aplicacions sense interferir en la imatge de la retransmissió.

En aquestes noves tendències socials està la clau de l’èxit de les aplicacions mòbils. Com recorda Alberto San Agustín,head of Digital & Innovation aUniversal McCann, les aplicacions han de ser Socials, Locals i Mòbils (SOLOMO). Socials perquè són capaces de crear i generar una comunitat d’usuaris; Locals perquè permeten conèixer i tenir accés al que tenim més a prop; i Mòbils perquè permeten treure el màxim profit dels les funcionalitats dels dispositius.

La nova febre de l’or

Podem estar al davant de la nova febre de l’or, segons diu Emilio Avilés, CEO de Slash Mobility: “Si fa 20 anys totes les empreses volien tenir un web, avui volen tenir una aplicació”. Però el cert és que el cicle de vida d’aquestes aplicacions és molt curt i el nombre de descàrregues i ús es concentra en els primers dies, per després caure en l’oblit.

És per aquest motiu que són necessaris professionals especialitzats que facin a l’usuari gaudir d’una experiència intensa, a la vegada que útil. Igual que fa una anys no estava clar que calgués un professional per a dinamitzar la comunicació entre marques/empreses amb els usuaris/clients a través de les xarxes socials – l’ara imprescindible Community Manager – en breu veurem com creix la demanda de dissenyadors d’aplicacions mòbils, experts en usabilitat “finger-friendly”, i SEOs per posicionar les aplicacions a les principals stores. Mentrestant, anem somiant en un món, ja no tant llunyà, de Connected Devices.

Publicat per: Carolina Lorenzo, Equip Tècnic del Centre per al Desenvolupament Professional Porta22 de Barcelona Activa.

stats