Empreses 29/08/2014

L'Aprenentatge Basat en Jocs

2 min

En el darrer post vam veure com la gamificació és cada vegada més present en el reclutament de personal. Però com també es va comentar, aquesta tendència pot tenir altres aplicacions, com es el cas de la formació de personal. La gamificació aplica mecanismes, conceptes i tècniques pròpies dels jocs en situacions no lúdiques, com per exemple punts, recompenses, nivells, premis, classificacions, reptes, missions... Si bé no és quelcom nou, el desenvolupament de la indústria del videojoc, les tecnologies de la informació i d’Internet, han permès estendre el seu abast. De fet, un tipus de gamificació estretament vinculada al món dels videojocs és la que s’anomena “seriuos games”, en la que a la finalitat lúdica i d’entreteniment del joc, s’afegeix un altre propòsit, normalment formatiu. També existeix una altra variant, que està prenent molta força en l’àmbit empresarial: els simuladors. Aquests permeten practicar a nul o baix cost, sense risc, ofereixen feedback personalitzat i permeten als alumnes “aprendre fent”. Actualment els simuladors s’utilitzen habitualment en la formació d’habilitats tècniques, per exemple els utilitzen cirurgians i conductors de diferents vehicles (avions, trens, camions...), entre d’altres. Però progressivament aquesta tecnologia, així com la dels “serious games”, s’estendrà a les habilitats i serious gamescompetències Ja existeixen algunes iniciatives, com un curs de negociació i resolució de conflictes en el que l’alumne es converteix en un mercader del s.XV que pretén construir un imperi navilier, i en el que cal prendre decisions estratègiques, negociar acords, escollir rutes comercials, participar en compravendes... L’Aprenentatge Basat en Jocs o GBL (del terme anglès Game Based Learning), aporta avantatges respecte l’e-learning tradicional, ja que incrementa molt notablement la motivació, el compromís i la involucració dels alumnes. Això és tradueix un els índex de participació, finalització i satisfacció bastant més elevats. A més, s'ha demostrat la seva millora de la capacitat pedagògica dels programes de formació. Tot plegat, sembla que els termes seriós i avorrit no sempre han d’anar relacionats. Publicat per: Laura Serra, Equip Tècnic de Barcelona Activa.

stats