TECNOLOGIA
Empreses 06/10/2013

Quan els bancs no donen bones idees

Les plataformes de 'crowdfunding' per internet guanyen importància en el finançament de 'start-ups'

Jordi Sabaté
3 min
Quan els bancs no donen bones idees

L'últim informe del Banc d'Espanya sobre la balança de pagaments anunciava que el 90% de l'augment del deute públic de l'Estat és en mans de bancs espanyols. En altres paraules, que el principal i gairebé únic negoci dels bancs és avui dia finançar els estats, oblidant-se dels particulars. La situació, per desgràcia, no és exclusiva d'Espanya i pot estar definint una tendència de futur en què els particulars i les empreses quedin fora dels grans fluxos de crèdit. On queden llavors els emprenedors amb bones idees?

Segons tots els gurus, ells són els únics que ens poden treure d'aquesta crisi, amb les seves innovadores idees i projectes. Qui els posa els diners per començar, per cobrir les pèrdues inicials que té tota empresa fins que es consolida? Els anomenats business angels funcionen bé per a les empreses basades en el programari i els serveis en línia, però els projectes que requereixen fabricació necessiten capitals més grans.

És aquí on entren en joc les pàgines de crowdfunding com Kickstarter o Indiegogo, plataformes de microinversions que posen en contacte bones idees i persones amb diners i ganes que es facin realitat. A Espanya n'han aparegut algunes, com Lánzalo i Goteo. Gràcies al creixent èxit d'aquests sistemes, comencen a entrar al mercat productes que si no mai haurien vist la llum.

Finançar la innovació Probablement, tots els que estem interessats en la tecnologia de consum devem haver sentit a parlar de la nova tendència dels rellotges intel·ligents o smartwatches . Es tracta, en efecte, de rellotges amb connectivitat Bluetooth amb un smartphone i que mostren a la pantalla missatges SMS i correus electrònics. A més de l'hora, esclar. Samsung ha llançat el seu model Galaxy Gear i Sony el seu SmartWatch 2. Per la seva banda, el fabricant de processadors Qualcomm ha creat el model Toq, i Apple especula amb la possibilitat de llançar la seva versió en la pròxima Keynote.

No obstant això, els smartwatches no són producte de la inversió en R+D d'aquestes grans empreses, sinó de les idees del dissenyador californià Eric Migicovsky, que a finals del 2011 va llançar el seu projecte d'un rellotge que pogués rebre SMS i correus electrònics del mòbil per evitar haver-se de treure contínuament l' smartphone de la butxaca. El concepte, que llavors estava lluny de dir-se smartwatch , va tenir bona acollida i Migicovsky va ser acceptat a la coneguda incubadora Y Combinator.

Amb el nom de Pebble, la start-up va començar a buscar el finançament necessari. Alguns business angels hi van estar interessats i Migicovsky va aconseguir 375.000 dòlars per aquesta via, però no va arribar al mig milió estimat com a mínim necessari. No obstant això, aviat va poder comprovar que el seu problema era que havia escollit el canal de finançament equivocat.

Pebble va entrar l'abril del 2012 a la plataforma de crowdfunding Kickstarter amb l'objectiu d'aconseguir els 100.000 dòlars que li faltaven. La proposta era que els usuaris compressin per avançat el rellotge, de manera que així obtindrien un preu d'oferta de 99 dòlars per unitat. En dues hores, Pebble va aconseguir els 100.000 dòlars i en un mes ja gairebé fregava els cinc milions.

Objectiu aconseguit

Lima és un altre dels èxits de Kickstarter. Es tracta d'un adaptador USB amb connectivitat a internet, de manera que se li pot endollar qualsevol memòria USB i així es converteix en un servidor de sincronització en xarxa. És a dir, tots els aparells de l'usuari podran compartir els arxius mitjançant la memòria endollada a Lima, que actuarà com a núvol privat de l'usuari. Amb això s'evita l'ús de plataformes com Dropbox, l'iCloud d'Apple o la Drive de Google, totes elles companyies sospitoses de compartir les seves dades amb l'FBI.

Lima necessitava 69.000 dòlars per fer-se realitat i en va obtenir 1.229.000.

Testar el producte

Pressy és una altra idea bona i simple: un botó de metall que es col·loca a la sortida d'àudio dels telèfons amb Android i actua com a comandament per a diferents funcions, de manera que no s'hagi de passar per la pantalla per activar-les.

Per exemple, Pressy es pot utilitzar per utilitzar la càmera del telèfon amb dos tocs de dit. Pressy necessitava 40.000 dòlars en comandes i a Kickstarter n'ha aconseguit 587.000.

Però no totes les idees, per bones que siguin, aconsegueixen l'objectiu. TrewGrip havia de ser un teclat expandit Qwerty per a mòbils que es pogués agafar amb les dues mans i es fes servir amb els polzes. No obstant això, als usuaris els va semblar massa aparatós el disseny que van presentar els seus creadors i dels 100.000 dòlars requerits només en van poder aconseguir 23.000.

stats