Els bancs anuncien més crèdit a pimes

El Santander elevarà un 24% els préstecs, CaixaBank s’acosta al comerç i el Sabadell accelera els tràmits

El sector financer ha decidit fer el pas i obrir l’aixeta del crèdit. Com a mínim, això és el que han anunciat en les últimes setmanes el Banco Santander, CaixaBank i el Banc Sabadell. El president d’aquest últim, Josep Oliu, es va referir a la situació creditícia aquesta mateixa setmana, durant la roda de premsa prèvia a la junta d’accionistes de dijous.

Oliu va ser molt clar quan va indicar, en sintonia amb l’últim informe del Banc d’Espanya, que enguany el crèdit total concedit pel conjunt del sector encara registrarà caigudes, arrossegat per l’escassa activitat de les famílies. El gruix de crèdits hipotecaris manté la tendència a la baixa dels últims anys i no es renova amb nous préstecs per la demanda reduïda.

En canvi, el crèdit a empreses, especialment a pimes, començarà a augmentar aviat i acabarà l’any en positiu. En aquest cas existeix demanda solvent i els bancs han optat per iniciar una cursa per l’actiu (crèdits i préstecs), és a dir, per satisfer les necessitats d’inversió dels seus clients empresarials. Esgotada des de fa un any la denominada guerra del passiu, que suposava ofertes en dipòsits i diners a termini que superaven el 4%, els bancs han preparat estratègies per fidelitzar els clients en la concessió de crèdits.

Comerços i autònoms

L’últim a apuntar-s’hi ha sigut el Banco Santander, que va anunciar dimarts que elevarà un 24% els préstecs a pimes el 2014, fins a arribar a un total de 30.700 milions d’euros. Aquesta campanya preveu ampliar un 22% la base de 280.000 clients actius, sense comptar comerços i autònoms.

CaixaBank ha preferit centrar-se justament en aquests dos últims col·lectius, tot i que la nova estratègia comercial també inclou microempreses. L’entitat que presideix Isidre Fainé, conscient que els autònoms i les professions liberals visiten cada cop menys l’oficina bancària, ha desenvolupat el programa CaixaNegocis, un pla que preveu especialitzar 2.600 gestors, que visitaran els clients al seu negoci, equipats amb tauletes i smartphones per assessorar en tota la gamma de productes de l’entitat. En aquest cas, l’objectiu se centra a captar fins a 200.000 clients nous. CaixaBank compta amb 1,3 milions d’usuaris en aquest segment de negoci. A més dels gestors, el banc tindrà oficines amb personal especialitzat.

Finalment, el Banc Sabadell vol acostar-se a les pimes i especialment facilitar-los la gestió, amb el reclam de decidir si dóna o no un crèdit en un termini de set dies laborables. Segons Josep Oliu, “es tracta d’un objectiu molt ambiciós”. El pla del Sabadell consisteix a destinar enguany 15.000 milions de crèdit a empreses, cosa que representa un increment del 50,2% sobre els préstecs concedits el 2013. El Banc Sabadell ha mantingut sempre una elevada quota en el segment empresarial. El 30,5% de les pimes operen amb aquest banc.