Crowdfunding: una eina participativa per enfortir les nostres cooperatives

aritz cirbiánPer Aritz Cirbián, soci de la cooperativa Compacto

La crisi que han patit en els últims anys els models tradicionals de finançament per a artistes, creadors i tot tipus de col·lectius, així com el nou rol que han assumit molts consumidors amb la irrupció de les tecnologies i les xarxes digitals, han donat pas a vies alternatives, basades en la complicitat amb la comunitat i en noves formes de consum. Un cas paradigmàtic és el crowdfunding, també conegut com a micromecenatge, però que a nosaltres ens agrada més traduir directament com a finançament (funding) col·lectiu (crowd).

Les pràctiques de compra col·lectiva, de subscripció popular o de finançament participatiu formen part de la cultura cooperativa des dels seus orígens, ja fa més de dos segles. Per tant, el cooperativisme ha estat pioner en aquesta via de finançament alternativa. El concepte de crowdfunding és molt conegut per les campanyes d’artistes de tota mena a portals com Verkami, però també inclou  altres mecanismes de finançament col·lectiu com, per exemple, l’emissió de títols participatius com han fet entitats com El Timbal Centre de Formació i Creació Escènica i els projectes promoguts per Coop57.

Moltes cooperatives “joves” de Catalunya hem pres en els darrers anys la decisió d’adaptar-nos a la nova realitat digital i utilitzar les eines que tenim a la nostra disposició. L’ús per part d’aquestes cooperatives de diferents formes de crowdfunding ens ha servit per portar a terme els nostres projectes i, alhora, enfortir no només les nostres cooperatives sinó la nostra base social i l’impacte cultural que plegats tenim. A més de nosaltres mateixos (Compacto.coop) és el cas de La Ciutat Invisible o Pol·len Edicions, que a més d’emprar de forma decisiva en els nostres projectes el crowdfunding, som partners de Verkami, la plataforma de Mataró que ha estat pionera del micromecenatge a Catalunya promovent projectes creatius i socials i que s’ha convertit en la més potent del sud d’Europa.

Però quins avantatges reals té per a una cooperativa finançar un projecte amb una campanya de crowdfunding? Amb aquest model aconseguim involucrar a la nostra base social en el projecte i, a més, ampliar-la. D’altra banda, el crowdfunding ens permet cobrir parcialment les nostres necessitats financeres, reduint la necessitat d’endeutament de l’entitat. Això també provoca que millorem la nostra posició al mercat amb menys risc respecte a altres iniciatives empresarials.

L’auge del crowdfunding ha sigut, a més, una demostració molt clara del canvi sofert en sectors que treballen enfocats vers el públic final, des de projectes culturals com els que indicavem a disseny de tota mena de productes, des de bicicletes de baix impacte a filtres potabilitzadors d’aigua. En molts d’aquests sectors la distribució ha perdut importància en favor de la capacitat de cada entitat o projecte de donar-se a conèixer. Aquesta és una característica que també comparteix el crowdfunding amb el cooperativisme. En ambdós casos el més important no són els diners (que són una eina), sinó aconseguir tenir una base social forta i participativa. En el cas de Compacto, una part dels mecenes que han col·laborat econòmicament en els nostres projectes (de llargmetratges com “El camí més llarg per tornar a casa”) han entrat finalment a formar part de la cooperativa com a socis col·laboradors (i encara en falten!). Més enllà del finançament, el crowdfunding ens ha donat més força social i participativa; en definitiva, cooperativa.

1 comentari

  • Nino Ramirez

    12/01/2016 10:12

    Article Crowdfunding

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús