NOVES IDEES
BEATRIZ ARIAS

Una aplicació per fitxar quan no es treballa a l'oficina

El lampista arriba a casa del client, treu l''smartphone' i fa 'check in', però no a Facebook ni a Foursquare, sinó a Mobile netTime. Aquesta aplicació creada per Spec permet controlar els horaris i la localització dels treballadors de fora de l'oficina amb l'objectiu de millorar la productivitat de l'empresa.

Una aplicació per fitxar quan no es treballa a l'oficina / PERE TORDERA Zoom

Al setembre, Spec, una empresa catalana de solucions tecnològiques, va començar a comercialitzar Mobile netTime, una aplicació que permet controlar a través d'un smartphone la localització d'un treballador durant la seva jornada laboral. "En qüestió d'un mes hem aconseguit atreure l'interès de les empreses i ja tenim alguns clients pilot. Això és bon senyal", explica orgullós Toni Tomasa, el director d'operacions de la companyia, que entre els seus clients compta amb Eroski, Danone, Aena i l'exèrcit de Dubai. L'objectiu d'aquest sistema és, principalment, la millora de la productivitat de les empreses. Dels estudis fets amb els primers clients que han començat a utilitzar Mobile netTime s'extreu que, com a mínim, la productivitat s'incrementa al voltant del 10%, asseguren a Spec. L'empresa va facturar vuit milions d'euros a Espanya l'any passat.

Però Mobile netTime és una eina polivalent. Les dades que recull l'aplicació van a parar a un sistema informàtic. I aquesta informació pot servir també a les companyies per defensar davant dels seus clients el nombre de recursos que s'hi han destinat. O pot estalviar als empleats els pesats informes per justificar la dedicació d'hores. També és una manera fàcil de controlar les hores extres treballades.

El sistema s'ha estrenat fonamentalment per supervisar la dedicació dels tècnics i els comercials als seus clients. No obstant, Tomasa indica que han rebut també demanda per part d'empreses que tenen treballadors desplaçats : "Per exemple, les persones que es dediquen a la recollida de fruita o les brigades de neteja i manteniment dels edificis", explica.

Cost de contractació

El cost del sistema per a la companyia és d'entre 2 i 5 euros per persona al mes, depenent del número final de llicències que es contractin. És una tarifa plana, és a dir, que el preu no varia segons es faci servir més o menys. Per utilitzar-lo s'ha de disposar d'un programari centralitzat, que si no es té costa al voltant dels 1.500 euros. A aquest pressupost s'hi ha de sumar el cost dels telèfons -l'aplicació està disponible per a iPhone i Android- i dels contractes de dades amb el proveïdor de telefonia. En qualsevol cas, a Spec estan segurs que aquesta despesa s'amortitza ràpidament, sobretot pel que fa a l'augment de la productivitat: "És una eina rendible si es té en compte que et permet saber en què inverteix el temps la gent durant el seu horari laboral".

D'altra banda, Tomasa defensa que, malgrat el que pugui semblar a primera vista, no és un sistema intrusiu: "L'aplicació és d'ús voluntari per a l'empleat, no permetem que l'empresa pugui espiar el que fa. Per a alguns treballadors fins i tot pot suposar un incentiu el fet que li donin un smartphone ".

Spec es dedica des del 1978 al control de persones mitjançant la creació d'eines informàtiques i aparells electrònics. Un control orientat en tres àmbits: seguretat, recursos humans i millora de la productivitat. Mobile netTime ha obert ara una nova línia de negoci a cavall entre els dos últims. Es tracta de la primera incursió de la veterana companyia al món de les aplicacions per a smartphones . "Fa anys que volíem entrar en aquest camp i ara és idoni perquè l'ús dels telèfons intel·ligents ja està prou estès a la societat". Spec ja té en cartera altres productes per a l'any que ve i que alimentaran la nova línia de producció.

Entre aquests productes destaca una aplicació per gestionar el pla d'evacuació d'una fàbrica en cas d'accident. "Quants cops han entrat els bombers a una planta a rescatar treballadors que no eren dins?", es pregunta Tomasa. En una emergència és habitual que el control de persones del sistema electrònic falli. "Amb un sistema de geolocalització només es necessita accés a internet: la informació serà al núvol i sempre actualitzada", conclou el director d'operacions.