SANITAT
JORDI VELERT

Els amos de Port Aventura guanyen les ambulàncies de Catalunya

Transport Sanitari de Catalunya, propietat de la família italiana Bonomi, i la danesa Falck aconsegueixen el gruix del transport sanitari a Catalunya i deixen La Pau sense l’impuls que buscava

Els amos de Port Aventura guanyen les ambulàncies / I.V. Zoom

El serial de les macroadjudicacions del transport sanitari (els contractes estan valorats en 2.556 milions d’euros) va acabar la setmana passada. Els guanyadors van ser Transport Sanitari de Catalunya (TSC), Falck i Egara, en un concurs convuls que va deixar la cooperativa La Pau com la gran perdedora, en frustrar la seva desitjada expansió al Vallès Oriental. El 21 de gener va saltar la sorpresa en el sector del transport sanitari quan es va saber que la multinacional danesa Falck, líder europea del sector, havia presentat la millor oferta econòmica en la meitat dels 13 lots que havien sortit a concurs, que incloïen el transport sanitari urgent (TSU) i el no urgent (TSNU). La Pau, segona empresa de Badalona en nombre d’empleats (en té 420), ni tan sols va presentar la millor oferta per al lot del Barcelonès Nord i el Maresme, l’únic que atresorava. “Va ser una sorpresa”, reconeixen des de l’empresa badalonina, que rep el 93% de la facturació de CatSalut. Però el resultat no era definitiu. Només es tractava de l’ordenació de les ofertes segons les condicions econòmiques.

FINALMENT EL 7 d’abril va arribar el veredicte del concurs, en el qual es valoraven altres variables a part de l’econòmica. La gran guanyadora va ser TSC, amb prop de 1.000 treballadors, que va aconseguir tres lots (Catalunya Central, Girona i Alt Pirineu). A més, a través d’una unió temporal d’empreses (UTE) també va guanyar els dos lots de l’àrea metropolitana de Barcelona, que són els que més facturació generen. Des del 2011 TSC és propietat de la família Bonomi, que també són els amos de Port Aventura, tot i que va ser fundada per la Creu Roja l’any 2000 i durant una dècada va estar controlada per Agrupació Mútua.

D’altra banda, la danesa Falck es va quedar amb dos lots en solitari (Baix Llobregat i Vallès Oriental) i dos en UTE amb altres empreses a costa de “rebentar preus”, segons denuncien treballadors d’empreses rivals. L’empresa danesa no ha volgut participar en aquest article.

La victòria de Falck al Vallès Oriental va deixar La Pau sense un lot en el qual tenia dipositades moltes esperances. Finalment aquesta empresa només va poder retenir el lot del Barcelonès Nord. Jordi Alonso, director financer de la cooperativa, afirma que la seva oferta era un 3% més barata que en l’anterior concurs, del 2006, un fet que els farà perdre 19 milions d’euros en ingressos aquest mateix any. Per Alonso, Falck va presentar una oferta massa barata que l’obligarà a reduir sous: “És impossible que rebaixes del 9% del cost no es traslladin al personal”, explica.

A més del cost, un dels factors que van fer triomfar l’oferta de Falck va ser que la multinacional ja disposava dels vehicles que necessitaria en cas de guanyar el concurs. Aquesta maniobra, “molt arriscada” segons fonts del sector, donava punts en el cas dels vehicles de transport sanitari no urgent.

De totes maneres, les crítiques per ajustos de sous no són patrimoni exclusiu de Falck. La terrassenca Egara va guanyar tres lots (Lleida, Tarragona i Terres de l’Ebre) i segons denuncien empleats consultats per l’ARA la companyia opta per reduir costos salarials fent contractes de pràctiques. “És una manera de pressionar treballadors fixos i antics”, suggereix Manuel Campaña, delegat de CCOO al Vallès Oriental. L’empresa ho nega. “El 96% dels empleats té contracte indefinit”, defensa.

Les ambulàncies de TSNU, equipades només amb lliteres i seients, serveixen per traslladar malalts a rehabilitació, per exemple. Des d’ara, quan no hi hagi ambulàncies urgents disponibles, també atendran emergències. Els treballadors consultats alerten que “no estan preparades per atendre emergències”, però l’Associació Catalana d’Empresaris d’Ambulàncies creu serà una opció utilitzada de manera “residual”.

Els vehicles d’intervenció ràpida (VIR) són l’altra gran novetat del concurs del transport sanitari. Es tracta d’unitats que tenen un metge i un tècnic per atendre els pacients in situ, sense haver-los de transportar a un hospital. Campaña està convençut que els atesos pels VIR rebran un “pitjor” servei. L’ACEA remarca que l’objectiu dels VIR és l’assistència i la valoració del malalt “ in situ ”, en cap cas transportar malalts.