RECOMANADORS
JORDI SABATÉ

Yelp i TripAdvisor, els Astèrix i Obèlix de l’imperi de Google

Les plataformes de recomanacions d’hotels, restaurants i altres negocis li mengen terreny al cercador, que no sap com contrarestar-ho

Yelp i TripAdvisor, els Astèrix i Obèlix de l’imperi de Google / IDOIA VALLVERDÚ Zoom

De totes les plataformes de recomanació social que van néixer a partir del naixement del telèfon mòbil amb accés a internet, l’anomenat smartphone, TripAdvisor és la més coneguda i reeixida, amb una facturació anual que l’any passat va superar els 1.200 milions de dòlars, i un benefici abans d’impostos de 468 milions. Altres són Yelp, Trivago, per trobar hotels a bon preu, o MiNube o ElTenedor, a Espanya per a la restauració [llegiu l’entrevista a un dels cofundadors d’aquesta última empresa a l’última pàgina de l’ Emprenem ]. Totes van sorgir del concepte d’aplicació per a mòbil amb geolocalització, és a dir, que poden situar-nos mitjançant el mòbil en un mapa.

Amb la nostra posició, una aplicació d’aquestes pot donar-nos informació dels millors hotels, restaurants i comerços que tenim al voltant. A més, aquesta informació l’han elaborat altres usuaris com nosaltres, que han opinat sobre la seva experiència en els diferents negocis i li han posat nota.

Aquesta mena d’informació s’anomena informació social, recopilada i quantificada a partir del que pensa la gent. Es diferencia de la que aporta Google perquè el cercador no té, per definició, aquest component social. En altres paraules, no és el mateix quan és un robot el que organitza la informació que quan ho fan les persones amb les seves opinions, com passa a TripAdvisor o Yelp. En els últims dos casos les opinions estan proveïdes d’intel·ligència humana basada en el llenguatge, cosa que es coneix com a informació semàntica.

Entendre aquesta diferència entre informació semàntica i informació organitzada per un robot és fonamental per comprendre per què TripAdvisor, Yelp i similars, tot i que són empreses molt més petites, estan molestant seriosament el totpoderós Google. I la diferència és que, si escrivim a Google “Quin és el millor restaurant d’aquesta ciutat?”, és possible que el cercador no sàpiga donar-nos una resposta satisfactòria. Com a màxim ens donarà llistes d’articles en què apareixen les paraules millor i restaurant.

Si l’hi preguntem a TripAdvisor o Yelp, el primer que faran aquests serveis és preguntar-nos on som -o ho detectaran directament des de l’ smartphone - i tot seguit ens reportaran tot el que la gent que ha estat al mateix lloc on som nosaltres pensa dels locals que ens envolten. Així, obtindrem informació intel·ligent que ens servirà per decidir on mengem o dormim.

Per tant, per molt poderós que sigui Google, per buscar restaurants o hotels és millor fer servir Yelp, TripAdvisor o similars. La gent ho sap i, en conseqüència, evita anar a Google quan vol aquest tipus d’informació, de manera que priva el cercador de part del que hauria de ser el seu negoci natural: les cerques. Així, a mesura que surten més plataformes de recomanació social, menys beneficis de les cerques van a parar a Google, que, d’altra banda, és molt conscient del problema des de fa anys.

De fet, Google ho ha intentat tot per frenar aquests tossuts negocis, que es resisteixen a abandonar el seu territori com si fossin els valerosos Astèrix i Obèlix en l’Imperi Romà dibuixat per Albert Uderzo. El 2012 el cercador va comprar per 125 milions de dòlars les guies d’oci Zagat, creades el 1979 als EUA i que s’havien adaptat molt bé al nou entorn digital. Regnaven com a recomanadores a les grans ciutats com Nova York, Los Angeles, Chicago i San Francisco, i la idea de Google era impulsar-les com a alternativa de cerques socials al molest TripAdvisor. Però després de la compra han perdut tot el protagonisme.

L’última estratègia de Google per frenar l’ascens d’aquests serveis de recomanació social hauria sigut, segons denuncien els mateixos serveis, intentar relegar als llocs més baixos -o directament fer-los fora- de la llista de resultats en les cerques que fa l’usuari. El mateix Google, que ja ha tingut en el passat problemes per amagar resultats que no convenien als seus interessos, ha reconegut els fets, però els ha atribuït a un error de programació que ha promès que solucionarà així que sigui possible.

TripAdvisor i Yelp han tornat així als primers resultats de les cerques que els internautes fan a Google quan volen saber la qualitat d’un hotel o un restaurant, ja que invariablement, en posar el nom al cercador, apareixen les opinions dels usuaris en aquests serveis en comptes dels de Zagat, que agonitza lentament dins de l’estructura del gegant tecnològic.