JORDI SABATÉ

Yahoo! vol tornar a la 'Lliga de Campions'

Amb la compra de Tumblr. i la remodelació de Flickr, la companyia pretén potenciar el negoci publicitari

Yahoo! vol tornar a la 'Lliga de Campions' Zoom

Després del seu naixement espectacular com a cercador i portal el 1995, Yahoo! va viure la seva època daurada com a gestor de bona part de la publicitat digital de la xarxa. Però l'esclat de la bombolla puntcom i l'arribada de Google van arrasar el model de negoci dels portals verticals, que liderava al costat d'America Online. Des de llavors Yahoo! ha passat gairebé una dècada vagarejant per internet sense saber gaire bé què fer.

Un mort una mica viu

La situació es va fer crítica fa tres anys, quan les seves accions a la borsa van començar a caure després de presentar repetidament uns resultats anuals molt inferiors als esperats. Es van succeir llavors un conseller delegat darrere l'altre a la recerca del líder que retornés la confiança als inversors, fins que en va prendre les regnes Jerry Yang, un dels dos fundadors del portal.

Per molts analistes, Yahoo! era en aquells moments una empresa sense futur, però la veritat és que conservava una quota sensible del mercat dels cercadors als EUA, on de debò hi ha la publicitat. El gener del 2010 posseïa un 17% de les cerques fetes al país, enfront del 65,4% que presentava Google.

La xifra pot semblar insignificant, però no ho és si es té en compte que a Europa Google ja era pràcticament hegemònic. Aquest 17% significava un potencial que els inversors sempre han estat disposats a explotar, de manera que van esperar a veure què feia Yang. Per desgràcia no va aconseguir reorientar la companyia i el gener del 2012 va deixar el càrrec.

La debacle semblava inevitable, tret que l'empresa trobés una solució miraculosa, cosa que va passar el juliol d'aquell mateix any. La sorpresa va ser màxima quan el dia 17 d'aquell mes Yahoo! va anunciar el fitxatge de la vicepresidenta de productes de cerca de Google, Marissa Mayer. Des d'aleshores moltes coses han canviat.

Sense complexos

Potser el més important de l'arribada de Mayer és que per fi se situa al capdavant de la companyia una persona que ve de ser una de les executives més importants del sector i no es canvia de companyia per frustració, sinó pel repte. Yahoo! havia acumulat un important capital de complexos i humiliacions, com l'acord nefast amb Google per utilitzar el seu motor de cerca i l'aliança posterior amb Microsoft per compartir cerques, que suposa, en última instància, la desaparició del cercador de Yahoo!.

Mayer deu haver intuït l'ambient negatiu que es respirava a la central, perquè algunes de les seves primeres decisions van ser desbloquejar projectes rebutjats per anteriors consellers delegats i reactivar la política de compra d'empreses. Així, primer va renovar completament l'aplicació per a mòbils de Flickr, un dels seus principals actius, perquè les fotos del mòbil també acabessin en els àlbums en línia de la plataforma.

Seguidament ha canviat el disseny de la pàgina web del servei, fent-la més visual, a l'estil de serveis com Pinterest, i ha anunciat la fi dels comptes de pagament pro . A partir de l'agost, el servei serà gratuït per a tothom, amb un emmagatzematge límit d'un terabyte -un milió de gigabytes- i finançat amb publicitat. Qui no vulgui veure anuncis, esclar, haurà de pagar 39 euros a l'any.

Mayer demostra així que sap on és el negoci: en el mòbil, la imatge i la publicitat. En aquesta línia, també ha comprat el programari de notícies per a mòbil Summly i l'empresa de recomanacions mòbils Jybe. Aquestes adquisicions són part d'un total d'onze que Yahoo! ha fet des de la seva arribada, i ja han dit que n'hi haurà més.

Aterrar en el 2.0

Una de les coses que Yahoo! s'ha perdut durant la seva travessia del desert és el desenvolupament de l'espai 2.0, és a dir, les xarxes socials. Si bé Flickr va ser una de les primeres xarxes a existir, sempre es va mantenir en un estat primari i només ara desenvolupa el seu vessant social de manera dinàmica. Però Mayer sap que amb la imatge no n'hi ha prou, perquè si bé genera publicitat, no ofereix informació rellevant.

La directiva de Yahoo! vol una xarxa a l'estil Facebook, que generi contingut interessant, per saber què agrada als usuaris i així poder oferir publicitat amb més eficàcia. Aquesta apetència social ha portat Yahoo! a la compra, per 850 milions d'euros, del portal de microblogs Tumblr., el més popular del seu sector. A mig camí entre un blog i una piulada, Tumblr. té molt de predicament entre els joves i sol acollir continguts frescos i perfectes per ser consumits al mòbil, ja que no tenen gaire extensió i fan servir molt l'element visual.

Mayer ja ha anunciat que Tumblr. viurà de la publicitat. És aviat per saber si aconseguirà tornar a les grans lligues, però la sensació general és que, per primera vegada en molt de temps, Yahoo! sap per on camina.