CHRISTIAN DE ANGELIS

La Xina, primer proveïdor de joguines d'Espanya

Cada família espanyola gasta una mitjana de 147,4 euros en joguines a l'any. Més de la meitat de les importacions d'aquests productes provenen del gegant asiàtic

Els Reis Mags, que aquesta nit il·lusionaran milers d'infants de tot Catalunya, porten darrere seu un negoci milionari que té en aquestes dates el seu moment de màxim esplendor. Gegants multinacionals conviuen en el sector amb grans i petites empreses locals, que al conjunt d'Espanya formen un ecosistema compost per 373 empreses.

Menys regals

Per a les famílies, en el conjunt d'Espanya, les compres de jocs, joguines i hobbies (on s'inclouen jocs de taula i articles de festa i Carnaval) representen una despesa de 114,41 euros a l'any, una xifra que suposa el 0,41% del pressupost familiar. A Catalunya l'import destinat a joguines és una mica superior, de 117,57 euros, però el seu pes sobre el pressupost familiar és inferior, del 0,39%, segons dades de l'Institut Nacional d'Estadística (INE).

Per a desgràcia dels seus beneficiaris, aquests imports han anat minvant amb força durant els últims anys i les llistes dels Reis hauran quedat en molts casos, almenys parcialment, desateses. Amb dades del conjunt d'Espanya, des de l'any 2006, abans de l'inici de la crisi, i fins al 2012, el pressupost mitjà destinat a la compra de joguines ha baixat un 15,6%.

Aquest descens s'inscriu en un context de forta crisi econòmica i caiguda del consum, en què les famílies destinen proporcionalment més recursos a despeses de primera necessitat, especialment aquelles relacionades amb l'habitatge, i prescindeixen de productes més fútils. Sigui com sigui, la despesa mitjana per persona en la compra de joguines ha baixat molt més que el pressupost familiar: la despesa general de les famílies ha baixat un 1% en el mateix període del 2006 al 2012.

A Espanya la indústria de fabricació de jocs i joguines, juntament amb els articles esportius, va generar l'any 2012 una xifra de negoci global de 772,8 milions d'euros i l'ocupació de 4.340 persones.

Procedències diverses

Aquestes magnituds no són suficients per atendre la demanda del país, que té en l'epígraf de jocs, joguines i hobbies un ampli dèficit exterior. És a dir, el valor de les importacions supera el de les exportacions. En els deu primers mesos del 2013, Espanya va importar productes d'aquest tipus per un total de 756,1 milions d'euros i en va exportar per només 361,9 milions d'euros.

Els països de proximitat són els principals demandants de les joguines espanyoles que es venen a l'exterior, i Catalunya hi té un pes considerable amb exportacions per 98,6 milions. Portugal és el principal destí d'aquestes exportacions, amb compres de joguines made in Spain per valor de 101,7 milions d'euros, seguit per tres països més de l'entorn europeu: França, Itàlia i Alemanya són, per aquest ordre, els altres països que compren més joguina a Espanya.

En canvi, la massa de les importacions té orígens molt més llunyans: el principal proveïdor és, precisament, a l'Orient, un lloc mític proper a la procedència dels Reis. En valor, més de la meitat dels jocs, les joguines i els hobbies (en concret el 56,4% del total) comprats per Espanya a l'exterior provenen de la Xina.

Fins a l'octubre, la Xina va vendre a Espanya productes d'aquest tipus per valor de 426,7 milions d'euros, set vegades més que el segon proveïdor de joguines al país, Alemanya, amb només 60,3 milions d'euros.

En aquestes estadístiques no s'hi inclouen els jocs d'atzar ni, per exemple, les màquines recreatives. En aquest àmbit, els aspectes jurídics i fiscals faciliten que Namíbia i Sud-àfrica siguin els principals destins de les exportacions i que els principals proveïdors siguin Austràlia i el Regne Unit.