Xifres interessades

Quants iPhones va vendre Apple durant el primer cap de setmana de disponibilitat dels nous models 5s i 5c? La pregunta és pertinent, perquè l'empresa presumeix que van ser nou milions, però alguns analistes diuen que en el millor dels casos la xifra real seria de sis milions, una quantitat impressionant en només tres dies, però no tan allunyada dels cinc milions d'unitats venudes del model anterior ara fa un any. La clau està en la definició de venda : Apple es refereix a tots els dispositius venuts als punts de distribució, però que no necessàriament han estat comprats encara pel consumidor final.

BlackBerry, en canvi, adopta l'enfocament de comunicació contrari. Els seus resultats empresarials del trimestre passat reflecteixen els ingressos generats per la venda de 3,7 milions de smartphones , però durant els tres mesos els consumidors en van comprar 5,9 milions. Els 2,2 milions de diferència haurien estat servits als distribuïdors durant el trimestre anterior i per això no li han generat ingressos en el període considerat.

Aquesta mena de dades són fonamentals per a la imatge pública de les empreses. Amb el volum actual del mercat mundial de smartphones , vendre menys de sis o set milions d'unitats al trimestre et deixa fora de la llista dels 10 primers fabricants i fa caure la teva cotització en borsa.

Per això, Microsoft presumeix aquests dies que els telèfons amb el seu sistema operatiu Windows Phone ja esgarrapen el 10% de les vendes en el conjunt dels cinc mercats europeus més grans, impulsats per l'èxit al Regne Unit i a França. Però omet que a Espanya només suposen el 2,2% del mercat, gairebé el mateix que fa un any. I és que el mercat mundial de telefonia és molt heterogeni: quatre de cada deu smartphones venuts als EUA són iPhones, però aquí només ho és un de cada 20, malgrat la impressió que donen alguns comunicadors.