TELECOMUNICACIONS
ELENA FREIXA

Xats blindats per a exèrcits i cossos d’espionatge

El WhatsApp d’alta seguretat Gamma arriba a Espanya de la mà del grup australià Soprano, que ha comprat l’empresa catalana SIT Mobile

L’estratègia militar, les dades amb què treballen els cossos d’intel·ligència o les dades bancàries de clients no són material apte per circular lliurement pel Whatsapp, el Line o altres programes de xat que la majoria tenim instal·lats al mòbil. Per això, les empreses tecnològiques busquen solucions que garanteixin un plus de seguretat molt més elevat a prova de tota mena de pirates informàtics. És precisament aquest blindatge de la informació el que garanteix Gamma, una mena de WhatsApp d’alta seguretat que es comença a vendre a Espanya i a tota l’àrea de països de l’Amèrica Llatina de la mà del grup australià Soprano Technologies. L’arribada del programa i la ràpida expansió s’expliquen perquè Soprano acaba de comprar una empresa catalana, Sit Mobile, especialitzada en serveis de missatgeria corporativa i amb una àmplia xarxa als mercats llatins. Aquesta adquisició la converteix en l’empresa més gran del món en el camp de la missatgeria corporativa, sosté el fundador de Sit Mobile i vicepresident per a Europa des de la fusió, Marc Bonavia.

Gamma fa només sis mesos que es comercialitza de la mà de Soprano i ja acumula diversos premis, entre els quals el de l’última edició del Mobile World Congress a l’Àsia. Bonavia destaca la importància de poder incorporar el producte que ja existeix en països de l’òrbita anglosaxona. “El fan servir grans empreses, exèrcits i alguns serveis secrets, però no puc dir de quins països”, explica Bonavia. El xat Gamma garanteix “megaseguretat” perquè circuli informació sensible, des de la que gestionen empreses cotitzades fins a dades mèdiques de pacients en grans centres hospitalaris, afegeix el fundador de Sit Mobile com a exemples de la varietat de sectors que pretenen abordar.

Bonavia defensa que hi ha molt camp per córrer perquè moltes empreses encara funcionen amb BlackBerry per motius de seguretat, però ara tindran una opció per actualitzar la tecnologia. Gamma garanteix l’encriptament de missatges tant d’entrada com de sortida amb sistemes de blindatge molt potents. “Amb Gamma ens enfocarem a aquest nínxol d’empreses”, explica l’empresari.

Sit Mobile i Soprano van tancar la fusió fa un mes i la plena integració encara no ha culminat (arribarà al juny), però Bonavia ja pensa en futurs projectes conjunts. Ara l’empresa és molt més gran i té més múscul per afrontar nous projectes, com una entrada al mercat mexicà cap a mitjans del 2015. Es tracta d’un projecte que ja tenia pensat Sit Mobile, però que ha quedat congelat fins que s’acabi tot el procés de fusió, explica Bonavia en declaracions a l’ARA. Soprano no facilita informació de la seva facturació, ni tan sols la dimensió de l’empresa, però Bonavia defensa que són molt més grans del que era Sit Mobile tota sola.

L’empresa que bonavia va fundar juntament amb Enric Solé fa 14 anys a Alella ha acabat comprada pels australians després d’assolir una facturació de 6,5 milions d’euros l’any passat. “Estàvem en una bifurcació: o seguíem creixent a base d’adquirir start-ups i anàvem fent, o fèiem un salt d’escala, que és pel que hem optat”, diu Bonavia. Al sector tecnològic, competint amb grans empreses, Sit Mobile tenia una mida incòmoda. “Ja érem massa grans per jugar a ser petits”, assegura.

Les negociacions amb Soprano van fructificar perquè la xarxa al món era del tot complementària. “Érem la cara de la lluna que li faltava a Soprano”, sosté l’empresari. Ara els productes de Sit arribaran al món anglosaxó i a mercats com Àustria o Suècia, mentre que els de la companyia australiana entraran a Espanya, l’Amèrica Llatina i el Brasil. L’encaix de les dues empreses ha fet que la fusió hagi permès absorbir el 100% de la plantilla de Sit Mobile, formada per unes 50 persones.

Entre les assignatures pendents del grup hi ha dos grans gegants asiàtics que, per separat, cap de les dues companyies havia abordat encara: l’Índia i la Xina. En tercer lloc, però ja a llarg termini, hi ha l’entrada al continent africà, que és pràcticament zona inexplorada del món en el camp de la missatgeria corporativa.