VICENÇ MOLINÉ

Vueling creix pel buit que va deixar Spanair

L'aerolínia arribarà a les 100 rutes des de Barcelona en absorbir clients i destinacions que abans eren de la seva excompetidora

Vueling creix pel buit que va deixar Spanair / PERE VIRGILI Zoom

Tot apunta que Vueling tornarà a esquivar els números vermells en els seus comptes anuals per quart any consecutiu. El seu president, Josep Piqué, ho va afirmar dimarts sense avançar cap dada i assenyalant únicament la seva satisfacció per poder tenir resultats positius "en un sector on les coses són molt complicades i amb un entorn també molt complicat".

Remuntada

Com va passar l'any passat, l'empresa va arribar a l'estiu amb pèrdues. Aquest any, però, han estat de 8,8 milions d'euros, menys de la meitat del que havia patit l'any 2011, quan van ser de 19 milions. L'any passat, el conseller delegat de la companyia, Álex Cruz, va atribuir els bons resultats anuals, amb un benefici total de 10,4 milions d'euros, a "un estiu magnífic".

Al setembre l'empresa va augmentar el nombre de viatgers en un 23% interanual, i tot i que la taxa d'ocupació dels seus vols va baixar un punt fins al 79,4% (tres dècimes menys que un any enrere), tot fa preveure que millorarà els resultats del 2011. L'evolució positiva es deu a l'absorció de passatgers i mercat que abans ocupava Spanair. El tancament de l'aerolínia catalana a finals de gener va deixar orfe un important segment a l'aeroport de Barcelona pel qual ara competeixen Vueling i Ryanair.

Ampliació de rutes

Precisament en aquesta competència s'emmarca l'ampliació de rutes anunciada per Vueling, que l'estiu que ve estrenarà 28 noves destinacions i arribarà a les 100 connexions amb base a l'aeroport de Barcelona, per a les quals es contractarà fins a 500 persones.

A falta de veure com afecta l'empresa l'increment de visitants estrangers i la caiguda del turisme nacional, dos factors que es contraresten, els inversors van rebre amb optimisme la millora en els resultats del primer semestre. Es va frenar així la caiguda en el preu de les accions, que ja havien perdut tota l'empenta guanyada amb el tancament de Spanair i s'acostaven als mínims del 2011, quan havien arribat als 3,60 euros tot i haver començat l'any amb un valor de 12 euros. Amb els resultats del primer semestre i les bones dades de passatgers de la campanya d'estiu les accions han remuntat lentament i ja ronden els cinc euros.

Joan Prat, assessor financer de GVC Gaesco, opina que les perspectives de l'empresa són bones. Considera que "el pla d'expansió que han engegat els pot anar molt bé, ja que a Barcelona hi ha necessitat de la xarxa de vols que han dissenyat". Tot i que reconeix que els comptes de l'empresa no són per tirar coets, "els passatgers creixen i l'evolució a la borsa serà positiva".

Pel que fa a l'exposició de l'aerolínia a l'elevat preu del petroli, Joan Prat considera que és un factor important que cal tenir en compte, però no el considera determinant, ja que és un perill que afecta tota la competència.