‘BIG DATA’
-DANI SÁNCHEZ UGART

¿Vols saber quants turistes hi ha a Barcelona? Compta línies de mòbil

Telefónica i RocaSalvatella presenten el primer estudi de turisme fet amb ‘big data’ de l’estat espanyol

¿Vols saber quants turistes hi ha a Barcelona? Compta línies de mòbil Zoom

“EL BIG DATA ÉS EL petroli del segle XXI”. La frase és de César Alierta, president de Telefónica, part interessada que l’afirmació sigui certa. Però el que és indubtable és que algunes companyies, com les de telefonia, que recopilen desenes de milers de terabytes d’informació sobre els seus usuaris, hi estan trobant una sortida comercial. És el que s’anomena big data, la nova moda del sector de la tecnologia i que fa servir aquesta informació -agregada i despersonalitzada, segons diuen les empreses- per treure conclusions estadístiques.

De moment el negoci encara està a les beceroles, però ja es comencen a veure exemples que ens permeten fer-nos una idea del potencial real d’aquest nou tractament de la informació. Aquesta setmana, per exemple, el gegant de la telecomunicació espanyol, juntament amb la consultora tecnològica RocaSalvatella, ha presentat el primer estudi sobre turisme fet amb big data de l’Estat. Els responsables de l’informe han fet servir les dades de connexions en roaming a la ciutat de Barcelona i a la de Madrid i han tret tot un seguit de conclusions. Per exemple: que el 67% dels turistes analitzats van escollir com a destí Barcelona, mentre que el 33% van anar a Madrid. O que l’estada mitjana d’un turista suec a Barcelona és de 2,94 dies, mentre que la d’un turista indi és d’1,66 dies. O que el 28% dels turistes s’allotgen a Ciutat Vella i només el 3% a les Corts.

Els responsables de l’estudi van explicar que aquestes dades havien estat recollides només durant dues setmanes, l’octubre del 2012. Per això no se’n poden treure conclusions generals, sinó que l’estudi serveix, més aviat, per fer-se una idea del potencial que té el big data per transformar indústries.

L’estudi ha creuat també dades amb el BBVA. Gràcies a això, es pot saber que els turistes que més diners es gasten en compres a Barcelona són els del Japó, amb 298,39 euros de mitjana. Els segueixen els dels Emirats Àrabs, amb 291,88 euros, i els de l’Aràbia Saudita, amb 276 euros per cap. Si se sumen les despeses en l’allotjament, però, el rànquing el lideren els turistes de l’Aràbia Saudita, amb una despesa hotelera de 909,60 euros. Els segueixen els de l’Índia, amb 600,43 euros, i els dels Emirats Àrabs, amb 561,17 euros.

Telefónica i RocaSalvatella han fet aquest estudi de manera “generosa”, segons va dir Genís Roca, president de la consultora, perquè no cobraran per accedir-hi. La idea, però, és que més empreses s’hi vulguin sumar i contractin els seus serveis. El president de Telefónica a Catalunya, Kim Faura, va explicar que l’empresa ja ofereix aquest servei al Regne Unit, on treballa per determinar els fluxos de clients dels grans centres comercials.