ALIMENTACIÓ

“Volem ser un electrodomèstic de cuina més”

Un exresponsable d’innovació de Telefónica ha creat Natural Machines, una impressora 3D que imprimeix... aliments

Emilio Sepúlveda va treballar més de vint anys a Telefónica, on va arribar a ser manager d’estratègia i innovació, fins que fa dos anys va decidir que si volia veure projectes realment innovadors havia de sortir de la gran empresa i muntar la seva pròpia start-up. “Les grans companyies estan més pendents del dia a dia i destinen molts recursos al curt termini, mentre que per innovar els resultats són a llarg termini”, comenta l’exdirectiu de Telefónica. Sepúlveda tenia llavors 46 anys, una edat força superior a la dels emprenedors habituals en el sector TIC, però això per a ell era un avantatge (“Tens més experiència i ets menys impacient”), així que es va bolcar en el seu nou projecte: Natural Machines, una impressora 3D d’aliments. Batejada com a Foodini, és un aparell electrònic de la mida d’un forn que permet generar plats a partir de càpsules d’aliments, i en qüestió de minuts.

“Pots fer des d’un plat de nyoquis fins a un arbre de Nadal de xocolata”, explica Sepúlveda, que acaba de tornar de la China Hi-Tech Fair, a Shenzhen, on el seu producte ha despertat un gran interès. “Som una alternativa més saludable als plats precuinats”. El cofundador de Natural Machines ha detectat que el seu principal potencial de mercat és als Estats Units i la Xina, seguits d’Europa i Rússia, mentre que el mercat mediterrani encara no és tan interessant.

“Volem que la Foodini acabi sent un electrodomèstic de cuina més, com ho va ser el microones”, explica Sepúlveda, convençut de les noves oportunitats de negoci que ofereix el sector de l’alimentació. La tecnologia Natural Machines permet separar components i elaborar plats tenint en compte les intoleràncies alimentàries. “El nostre equip està format per experts en nutrició i tecnologia alimentària”, diu Sepúlveda. A més, la Foodini porta incorporada una càmera i un escàner que permeten a l’usuari imitar receptes a partir d’una foto i compartir-les a la xarxa. Els seus grans clients són el sector de la restauració, els hospitals i altres organitzacions amb necessitat d’innovar en la cuina o d’adaptar-se a necessitats alimentàries particulars, i més endavant també volen acostar-se a les llars. L’objectiu és arribar a una penetració de mercat del 90% en deu anys i endur-se una part del mercat dels electrodomèstics de cuina, que mou 50.000 milions de dòlars anuals a tot el món, segons xifres aportades per l’empresa.

“Som una start-up atípica, no hem apostat pel software, sinó pel hardware”, diu Sepúlveda. En total, l’empresa ha invertit 600.000 euros, entre aportacions pròpies dels quatre socis i préstecs, i de moment descarten l’entrada d’inversors externs. Per produir tenen una aliança amb un fabricant taiwanès i esperen poder començar a fabricar en massa a partir de l’estiu i vendre ja a tot el món. Un altre dels objectius a curt termini és desenvolupar càpsules de menjar en col·laboració amb empreses d’alimentació locals, “ja que els hàbits de menjar són diferents en cada país”, conclou.