JORDI SABATÉ

Facebook voldria comprar WhatsApp?

Els rumors de negociacions entre les dues empreses plantegen la idoneïtat d'una eventual unió

Facebook voldria comprar WhatsApp? Zoom

Dilluns la revista en línia especialitzada en tecnologia TechCrunch va trencar la monotonia mediàtica de la xarxa amb una notícia bomba: el servei de missatgeria mòbil WhatsApp i Facebook han mantingut converses respecte a una possible compra del primer per part del segon. Immediatament la notícia va ser replicada al llarg i ample de la xarxa per altres mitjans digitals, multitud de blogs i les versions en línia dels mitjans tradicionals.

No obstant això, a ningú se li va acudir trucar a les parts per confirmar-ho -excepte a Ingrid Lunden, la redactora de la notícia de TechCrunch, que va assegurar que totes dues empreses s'havien negat a confirmar-la-, fins que Liz Gannes, d'All Things Digital, va despenjar el telèfon i va marcar el número del seu contacte a WhatsApp. Al cap de poca estona li arribava la contestació oficial: des de WhatsApp asseguren que tot són rumors infundats, que les informacions de TechCrunch no tenen base i que, a més a més, la intenció de WhatsApp és seguir el seu camí com una companyia independent.

Precedents

La precipitació dels mitjans és comprensible. La notícia és sucosa i existeix el precedent de la compra d'Instagram -la xarxa social de fotografies fetes amb el mòbil- per 1.000 milions de dòlars per part de Facebook a l'abril. L'operació va agafar per sorpresa a tothom. Aleshores es va considerar una adquisició estrafolària i desproporcionada i es va dir que estava motivada per l'afany d'apujar el valor de Facebook poques setmanes abans de la seva sortida a borsa.

Ara la situació és bastant similar: quin sentit tindria que Facebook comprés WhatsApp, excepte el desig de liquidar rivals a cop de talonari? O ni tan sols això: des de la seva compra, Instagram no ha variat gens ni mica el seu disseny ni la seva filosofia, i no s'ha integrat a Facebook més del que ho ha fet a Twitter. Ni tan sols porta publicitat. Segueix creixent en solitari, com si no hagués passat res, només que els seus amos són ara 1.000 milions de dòlars més rics. Per a què la volia Facebook?

El mateix podríem preguntar-nos respecte a WhatsApp. És, al costat d'Instagram, l'aplicació nativa per a smartphones amb més èxit. Un èxit planetari que representa una dura competència per a l'aplicació mòbil de Facebook en algunes facetes, com la missatgeria instantània, i potser en el futur les trucades de veu per internet, però no per al total del que significa la xarxa social. ¿Val realment 1.000 milions més?

Objectiu: intensitat

No tots els periodistes van ser irreflexius amb la notícia: Parmy Olson, de la revista Forbes , es va mantenir des del principi cauta i fins i tot incrèdula. Les dades que tenia sobre les preferències dels directius de WhatsApp -fa molt poc van assegurar que la seva intenció és seguir pel seu compte- no coincidien amb la notícia. No obstant això, Olson sí que va voler destacar què és el que podria interessar a Facebook de l'aplicació de missatgeria: la intensitat comunicativa que genera.

Com diu Olson: "A WhatsApp tens una llista de contactes tan limitada com ho sigui la teva agenda -no col·lecciones contactes amb qui comparteixes la major part de la teva vida digital, com passa amb Facebook-, però mentre que a la xarxa social les comunicacions són molt més extenses, a WhatsApp són sobretot intenses, estrenyen els llaços afectius entre persones que es coneixen físicament".

És sabut que Facebook, com a aplicació concebuda per a l'escriptori d'ordinador, té un problema amb els mòbils, un problema que es podria anomenar d'intensitat. Mentre que a l'ordinador la durada de l'estada a la xarxa social s'allarga, al mòbil és fugaç.

Ja sigui per problemes de disseny o d'experiència d'usuari, la veritat és que Facebook no troba la manera de fer-se intens al mòbil. WhatsApp, en canvi, ha tocat la tecla correcta.

Potencial publicitari

En aquest sentit sí que es podria entendre un hipotètic desig de Facebook de comprar WhatsApp: per aconseguir el seu secret i atreure aquesta intensitat comunicativa a la seva aplicació. WhatsApp no inclou publicitat i viu del preu que els seus usuaris paguen per la descàrrega de l'aplicació -uns dos euros de mitjana-, però la quantitat d'informació sobre tendències, preferències o productes que inclouen els seus missatges serien mannà per als publicitaris de Facebook.

Aquests publicitaris podrien afinar molt més la destinació de cada anunci i augmentar-ne l'eficiència. La temptació publicitària es fa més gran si es té en compte que des de l'agost l'aplicació gestiona més de 10.000 milions de missatges al dia, i cada missatge podria ser un bon panell d'anuncis. Ara bé, coses semblants van dir els defensors de la compra d'Instagram respecte a les imatges compartides.