Empreses 09/12/2012

Facebook voldria comprar WhatsApp?

Els rumors de negociacions entre les dues empreses plantegen la idoneïtat d'una eventual unió

Jordi Sabaté
3 min
Facebook voldria comprar WhatsApp?

Dilluns la revista en línia especialitzada en tecnologia TechCrunch va trencar la monotonia mediàtica de la xarxa amb una notícia bomba: el servei de missatgeria mòbil WhatsApp i Facebook han mantingut converses respecte a una possible compra del primer per part del segon. Immediatament la notícia va ser replicada al llarg i ample de la xarxa per altres mitjans digitals, multitud de blogs i les versions en línia dels mitjans tradicionals.

No obstant això, a ningú se li va acudir trucar a les parts per confirmar-ho -excepte a Ingrid Lunden, la redactora de la notícia de TechCrunch, que va assegurar que totes dues empreses s'havien negat a confirmar-la-, fins que Liz Gannes, d'All Things Digital, va despenjar el telèfon i va marcar el número del seu contacte a WhatsApp. Al cap de poca estona li arribava la contestació oficial: des de WhatsApp asseguren que tot són rumors infundats, que les informacions de TechCrunch no tenen base i que, a més a més, la intenció de WhatsApp és seguir el seu camí com una companyia independent.

Precedents

La precipitació dels mitjans és comprensible. La notícia és sucosa i existeix el precedent de la compra d'Instagram -la xarxa social de fotografies fetes amb el mòbil- per 1.000 milions de dòlars per part de Facebook a l'abril. L'operació va agafar per sorpresa a tothom. Aleshores es va considerar una adquisició estrafolària i desproporcionada i es va dir que estava motivada per l'afany d'apujar el valor de Facebook poques setmanes abans de la seva sortida a borsa.

Ara la situació és bastant similar: quin sentit tindria que Facebook comprés WhatsApp, excepte el desig de liquidar rivals a cop de talonari? O ni tan sols això: des de la seva compra, Instagram no ha variat gens ni mica el seu disseny ni la seva filosofia, i no s'ha integrat a Facebook més del que ho ha fet a Twitter. Ni tan sols porta publicitat. Segueix creixent en solitari, com si no hagués passat res, només que els seus amos són ara 1.000 milions de dòlars més rics. Per a què la volia Facebook?

El mateix podríem preguntar-nos respecte a WhatsApp. És, al costat d'Instagram, l'aplicació nativa per a smartphones amb més èxit. Un èxit planetari que representa una dura competència per a l'aplicació mòbil de Facebook en algunes facetes, com la missatgeria instantània, i potser en el futur les trucades de veu per internet, però no per al total del que significa la xarxa social. ¿Val realment 1.000 milions més?

Objectiu: intensitat

No tots els periodistes van ser irreflexius amb la notícia: Parmy Olson, de la revista Forbes , es va mantenir des del principi cauta i fins i tot incrèdula. Les dades que tenia sobre les preferències dels directius de WhatsApp -fa molt poc van assegurar que la seva intenció és seguir pel seu compte- no coincidien amb la notícia. No obstant això, Olson sí que va voler destacar què és el que podria interessar a Facebook de l'aplicació de missatgeria: la intensitat comunicativa que genera.

Com diu Olson: "A WhatsApp tens una llista de contactes tan limitada com ho sigui la teva agenda -no col·lecciones contactes amb qui comparteixes la major part de la teva vida digital, com passa amb Facebook-, però mentre que a la xarxa social les comunicacions són molt més extenses, a WhatsApp són sobretot intenses, estrenyen els llaços afectius entre persones que es coneixen físicament".

És sabut que Facebook, com a aplicació concebuda per a l'escriptori d'ordinador, té un problema amb els mòbils, un problema que es podria anomenar d'intensitat. Mentre que a l'ordinador la durada de l'estada a la xarxa social s'allarga, al mòbil és fugaç.

Ja sigui per problemes de disseny o d'experiència d'usuari, la veritat és que Facebook no troba la manera de fer-se intens al mòbil. WhatsApp, en canvi, ha tocat la tecla correcta.

Potencial publicitari

En aquest sentit sí que es podria entendre un hipotètic desig de Facebook de comprar WhatsApp: per aconseguir el seu secret i atreure aquesta intensitat comunicativa a la seva aplicació. WhatsApp no inclou publicitat i viu del preu que els seus usuaris paguen per la descàrrega de l'aplicació -uns dos euros de mitjana-, però la quantitat d'informació sobre tendències, preferències o productes que inclouen els seus missatges serien mannà per als publicitaris de Facebook.

Aquests publicitaris podrien afinar molt més la destinació de cada anunci i augmentar-ne l'eficiència. La temptació publicitària es fa més gran si es té en compte que des de l'agost l'aplicació gestiona més de 10.000 milions de missatges al dia, i cada missatge podria ser un bon panell d'anuncis. Ara bé, coses semblants van dir els defensors de la compra d'Instagram respecte a les imatges compartides.

stats