PERFIL
Empreses 18/05/2014

Vista centenària

Javier Cottet lidera una empresa familiar que ha arribat a la quarta generació superant una escissió i la crisi econòmica. Cottet Òptics té presència en cinc comunitats i aposta per un creixement lent i controlat

-jordi Planas
3 min
Vista centenària

A L’AVINGUDA DEL PORTAL de l’Àngel número 40 hi ha situat el termòmetre més gran de Barcelona. Fa vint-i-dos metres d’alçada i pesa dues tones. És una icona de la ciutat. I un reclam publicitari. Va ser ideat per Rolando Cottet a mitjans del segle XX. Formava part de la segona generació propietària de Cottet Òptics, una empresa creada pel seu pare, Constantino, el 1902. La companyia, dedicada principalment a la salut visual i auditiva, continua tenint les seves oficines en aquest mateix emplaçament de Ciutat Vella, a sobre de la primera i més emblemàtica de les seves botigues.

Fins a l’arribada de Jorge Cottet i Sebile el 1982, Cottet Òptics evolucionava de manera estable i sense gaires pretensions. Fill del Rolando, el Jorge va començar la primera gran transformació de la societat, iniciant la seva expansió cap a altres ciutats de Catalunya. Sabadell, Terrassa i Badalona van ser algunes de les primeres destinacions.

Javier Cottet i Torres (Barcelona, 1968), quarta generació, ha estat el màxim responsable del segon gran canvi de l’empresa. És el director general des del 2003. Format als Estats Units i a l’escola de negocis Iese, ha professionalitzat la gestió de la companyia. També ha creat dues línies de negoci noves, Cottet Sol i Cottet Àudio, que els han permès separar i diferenciar millor els productes que ven la companyia. Cottet ha deixat enrere una manera de treballar molt tradicional i “gràcies a aquests canvis” entre el 2003 i el 2007 van aconseguir els millors resultats de la seva història. De totes maneres, aquesta setmana la companyia s’ha venut Cottet Sol a Luxottica perquè competir amb l’empresa italiana era “molt complicat”. “Podíem guanyar dues o tres batalles, però no la guerra. Així ens centrarem més a fons en Cottet Òptics i Àudio”.

Amb la irrupció de la crisi el 2008, aquestes noves mesures adoptades no van poder evitar que Cottet comencés un període de retrocés. “Vam haver d’adaptar-nos als canvis del mercat fent promocions, packs i ofertes més competitives, però sempre hem rebutjat la bogeria agressiva dels preus rebentats. Fent això, acabes enganyant el client”.

El 2005, Javier Cottet va viure el moment més complicat com a director general de l’empresa. Diferències de criteri van portar la família Cottet Torres, propietària del 50% de les accions, a comprar a la família Bassols Cottet el 50% restant. La decisió, acordada per totes dues parts, va ser difícil de gestionar. “És una situació personal i professional molt intensa i complexa”.

Actualment, i amb una sola branca familiar propietària de la societat, Cottet Òptics factura 25 milions i té cinquanta botigues repartides per Catalunya, Madrid, Mallorca, Castelló i Andorra. En total hi treballen 280 persones, 35 menys que al començament de la crisi. Cottet vol continuar expandint-se, però no s’impacienta: “Ens plantegem créixer en forma de taca d’oli, és a dir, a poc a poc i sense fer el gran salt”. Assegura que aquesta és l’única manera d’aguantar 112 anys en el mercat.

Les ulleres són el producte estrella de la institució i una marca n’és la referència: Ray-Ban. El seu model pilot ha estat número 1 en vendes ininterrompudament des del 1945, a finals de la Segona Guerra Mundial, quan el laboratori farmacèutic Bausch & Lomb les va desenvolupar per als pilots de l’exèrcit americà. “Van posar-se de moda molt ràpidament. És un cas d’estudi, perquè les ulleres han evolucionat molt. Ara pesen menys, el material és antial·lèrgic, són toves, tenen un disseny anatòmic per no fer-te mal amb els cops, es desmunten fàcilment, van sense cargols...”, enumera l’empresari.

JAVIER COTTET TÉ una mentalitat anglosaxona que l’empeny a creure en la cultura de l’esforç i l’emprenedoria. És un dels cinc membres fundadors de Comertia, associació catalana d’empreses al detall, descontentes amb l’ statu quo de les patronals i els partits polítics. Reivindica el paper de l’empresari, i lamenta que no se’l tingui en consideració: “¿És bo generar riquesa? ¿D’on surten els diners per a les escoles o la sanitat pública?”, es pregunta.

Cottet també és el president de Barna Centre, una entitat creada el 1973 per promocionar el centre històric de la ciutat. Actualment agrupa i representa 450 establiments del Barri Gòtic. Les seves accions estan enfocades a recuperar el client barceloní, “que avui en dia prefereix anar a Les Glòries o La Maquinista”. Una hora de pàrquing gratuït, botigues al carrer, doblar la neteja o més presència dels Mossos d’Esquadra són algunes de les iniciatives que aquesta associació territorial està portant a terme.

A Javier Cottet l’apassionen els esports que es practiquen en contacte amb la naturalesa. Esquí, BTT i córrer per la muntanya són els seus preferits. Havia participat molts anys en el Campionat d’Espanya d’enduro, però l’última vegada, amb 40 anys, es va trencar els dos braços. Casat i amb tres fills, va decidir deixar-ho.

stats