ÀLEX FONT MANTÉ

Verkami esdevé el nom genèric per dir 'micromecenatge'

La família Sala ha aconseguit importar amb èxit un model de negoci que havien vist que triomfava als Estats Units. Actualment prop de 600 projectes artístics ja han aconseguit finançament gràcies a la seva plataforma de micromecenatge, amb seu física a Mataró, i s'han convertit en el referent del sector.

Joan, Adrià i Jonàs Sala, fundadors de Verkami / CRISTINA CALDERER Zoom

Un dels grans èxits de Verkami ha estat ser pioners a Espanya. Van ser els primers a veure que l'anomenat crowdfunding estava tenint èxit als Estats Units i van importar el model de negoci. El biòleg Joan Sala va ser qui va tenir la idea en veure que les plataformes de micromecenatge nord-americanes només eren accessibles per a artistes que residien als Estats Units. Sala va persuadir els seus dos fills, l'Adrià i el Jonàs, perquè l'acompanyessin en aquesta aventura, i actualment ja tenen la plataforma de referència per a artistes que volen captar diners d'entre els seus seguidors per finançar les seves obres. La seva plataforma està oberta a tots els artistes del món, independentment d'on resideixin. "Ens motivava molt treballar en cultura: vam començar sense cap experiència en emprenedoria i amb molt poca en l'àmbit cultural", explica Jonàs Sala. El mateix Jonàs és físic, i el seu germà Adrià, historiador de l'art.

Actualment, gràcies a haver estat pioners i al fet que tenen un elevat nombre de projectes exitosos (tres de cada quatre artistes que busquen finançament a través seu n'obtenen) Verkami s'ha convertit fins i tot en el nom genèric per dir micromecenatge . Igual que del caramel amb un bastonet en diem xupa-xup i que de la cinta adhesiva en diem cel·lo , de la recerca de finançament entre els fans sovint se'n diu fer un verkami en el món de la cultura.

La gestació del projecte va durar vuit mesos, durant els quals van investigar i van fer un modest pla de negoci. També van encarregar la programació i el disseny de la web a una empresa externa. Avui tots tres (Joan, Adrià i Jonàs) es dediquen a temps complet a l'empresa, que ja fa un any i mig que funciona. En aquest temps, gairebé 600 projectes artístics han aconseguit a través seu el finançament que necessitaven per fer-se realitat.

Verkami no vol revelar quants diners factura, però la companyia admet que en els 20 mesos que fa que estan en funcionament han aconseguit recaptar dos milions d'euros per als artistes. Tenint en compte que Verkami es queda una comissió del 5% sobre la recaptació, la conclusió és que la companyia ha ingressat 100.000 euros en un any i mig. A Verkami només hi treballen els tres membres de la família Sala i un programador a mitja jornada.

Les raons de l'èxit

A Verkami creuen que l'èxit inicial de la companyia es deu a diversos factors. En primer lloc, que la seva comissió del 5% és competitiva (només la cobren si el projecte aconsegueix tots els diners necessaris; si no, els diners es retornen i ningú cobra, ni Verkami ni els artistes). En segon lloc, creuen que els artistes també agraeixen l'assessorament que ofereixen a l'hora de valorar si el que proposen pot tenir èxit entre els seguidors (especialment pel que fa a les recompenses que s'ofereixen als fans a canvi dels seus diners). I l'última raó del seu èxit és el boca-orella: "Els creadors han quedat satisfets i s'ho han fet saber entre ells", afirma Jonàs Sala.