TRANSPORT
XAVIER GRAU

Vaixells amb gas per fer l’aire més respirable

Barcelona se situa al capdavant de projecte europeu per introduir el gas natural liquat com a combustible per al transport marítim

El Port de Barcelona ja té una capacitat d’emmagatzematge de 840.000 metres cúbics de GNL, una de les més altes d’Europa. / IDOIA VALLVERDÚ Zoom

La setmana passada va arribar a Barcelona el Harmony of the seas, el megacreuer de Royal Caribean que és tan llarg com tres illes de l’Eixample i tan alt com un edifici de 20 pisos, però que, de mitjana, consumeix 52.000 litres de fuel l’hora. El problema d’aquest tipus de vaixells és que quan són a port han de mantenir els motors en marxa per alimentar tots els sistemes que tenen a bord. Els fums i sobretot les partícules que emeten a l’aire ajuden a augmentar en gran mesura la contaminació a la ciutat. Per això, la Comissió Europea té un programa per donar suport a l’ús del gas natural com a combustible marítim. Tot i que contaminant, el gas és molt més net que el fuel i la seva emissió de partícules a l’aire és molt inferior.

En l’estratègia de la Comissió Europea Barcelona hi juga un paper clau. Té el principal port de creuers d’Europa i un dels primers del món. Té les instal·lacions d’Enagas, on arriba un volum important de gas natural liquat (GNL). I a Barcelona hi ha un dels principals operadors del mercat del gas a Europa i al món, Gas Natural.

De moment s’han fet passos per portar el GNL als vaixells fins i tot abans de posar en marxa l’estratègia de la Unió Europea. La naviliera Balearia ha sigut la més activa. Ja fa gairebé dos anys que va arribar a un primer acord amb Gas Natural per desenvolupar el primer motor de gas natural per a vaixells: un projecte per instal·lar al ferri Abel Matutes un motor de gas i un dipòsit de GNL de 30 metres cúbics, que dóna autonomia per a una setmana. Només era un primer pas, ja que el gas natural s’utilitza quan el vaixell és a port i en les maniobres d’aproximació i sortida. El resultat és l’estalvi anual de prop de 4.000 tones de CO 2, més de 60 tones d’òxid de nitrogen i sis tones de sofre.

Però aquesta naviliera va redoblar l’aposta i aquest mateix any va anunciar l’encàrrec a La Naval de la construcció del primer vaixell propulsat amb gas natural, amb una inversió de 175 milions d’euros. A més, el primer vaixell verd durà panells solars. Està previst que el ferri comenci a operar l’any 2019. Si tot va bé, Balearia ja projecta encarregar un segon vaixell del mateix tipus. La construcció del primer vaixell comptarà amb finançament del Banc Europeu d’Inversions (BEI) gràcies al Fons Europeu d’Inversions Estratègiques, més conegut com el pla Juncker.

L’ecovaixell tindrà una eslora de 232 metres i una mànega de 30 i podrà arribar a una velocitat de 23 nusos gràcies a tres motors duals que podran funcionar amb gas natural o amb combustible líquid, la qual cosa permetrà reduir en un 40% les emissions de CO 2 i NO i eliminarà les emissions de sofre i altres partícules contaminants.

Però ara sembla que l’aposta per utilitzar el gas natural com a combustible ja no és només un desig. La CE ha llançat el projecte CORE LNGas Hive, que coordinarà Enagas, l’operador del sector gasístic espanyol, i que suposarà una inversió de 33 milions d’euros. L’objectiu d’aquest programa és crear tota la cadena logística perquè el subministrament del gas natural com a combustible a la península Ibèrica per al transport, especialment marítim, sigui integrat, segur i eficient.

El president de Ports de l’Estat -la companyia pública de la qual depenen els ports d’interès general-, José Llorca, va destacar la situació privilegiada que té Espanya per promoure aquest combustible per la gran capacitat d’emmagatzematge de gas natural que té a les plantes regasificadores, que són les que reben GNL dels grans vaixells metaners. Per a la CE, la posició geoestratègica espanyola i aquesta capacitat d’emmagatzematge que no tenen altres països del continent que reben el gas per canalització fan de la Península el referent per desenvolupar el projecte en l’àmbit europeu.

Dels 33 milions d’inversió previstos en el projecte, la meitat seran fons de la Comissió Europea. I a més de Ports de l’Estat i Enagas, al projecte hi ha altres socis espanyols i portuguesos, alguns d’institucionals com la direcció general de la Marina Mercant, 13 autoritats portuàries -entre les quals les de Barcelona i Tarragona- i 21 socis industrials.

De fet, el Port de Barcelona ja fa temps que ha fet l’aposta. Fa més d’un any el seu director, José Alberto Carbonell, va explicar l’estratègia en favor del gas natural. El port té una capacitat d’emmagatzematge de 840.000 metres cúbics de GNL, una de les més altes d’Europa. Però per a l’impuls del gas els incentius són bàsics. Des del 2014 el Port de Barcelona bonifica un 40% de les taxes als vaixells que utilitzin GNL en les maniobres d’aproximació i sortida o durant la seva estada. Aquesta bonificació se suma a la que per llei aplica Ports de l’Estat des del 2015, que és d’un 50%.