RETWEETS

Uber vigila els seus conductors pel mòbil

Uber, que va ser foragitada de Barcelona fa uns mesos per la pressió del lobi dels taxistes, segueix experimentant en altres llocs del món les modalitats més diverses de transport urbà sota demanda, des del menjar a domicili fins al trasllat de pacients a centres sanitaris. Però al mateix temps continua refinant el servei original, rival dels taxis tradicionals amb llicència. La pensada més recent de l’empresa ha sigut començar a vigilar els conductors mitjançant els sensors dels seus telèfons per tal de verificar que circulen correctament, sense superar els límits de velocitat ni manipular el mòbil més del que és prudent.

Uber justifica aquesta innovació amb la necessitat de comprovar les reclamacions dels passatgers. En aquesta mena d’aplicacions, el viatger pot puntuar el servei rebut quan acaba el trajecte, i es veu que en alguns casos les queixes són per conducció temerària. A partir d’ara, les dades recopilades permetran saber qui tenia raó. I cal no perdre de vista que el sistema també servirà per confirmar quins clients són especialment conflictius: fa temps que l’aplicació d’Uber per als seus conductors inclou una funció que els permet puntuar el viatger que acaba de baixar del cotxe. Si aneu pel món i algun dia us costa trobar un Uber que us reculli, potser és perquè en una altra ocasió vau ser antipàtics amb un conductor del servei. El món 2.0 funciona en els dos sentits.

Aquesta nova vigilància electrònica afectarà amb tota seguretat el debat actual sobre la relació entre Uber i els seus conductors: l’empresa diu que són autònoms, però en diversos països han reclamat als tribunals que se’ls reconegui la condició d’empleats. I encara hi ha un altre aspecte derivat que cal considerar: depèn de qui acabi sent el titular dels mitjans materials, concretament el telèfon mòbil, entrarà en joc un altre debat que aquí tenim molt fresc, el del dret de les empreses a fiscalitzar el que fa el personal amb les eines tecnològiques que posa al seu abast.