TECNOLOGIA
-JORDI SABATÉ

Uber no en té prou amb els mapes de Google

L’empresa de taxis privats vol comprar Here, el servei de GPS fabricat per Nokia i utilitzat per la majoria de fabricants de cotxes. Què en vol treure?

Uber no en té prou amb els mapes de Google / MARI FOUZ Zoom

Potser els navegadors GPS han mort comercialment -o els han assassinat els telèfons multifuncions, si es prefereix-, però la funció per a la qual van ser dissenyats segueix sent una necessitat creixent per a la majoria de conductors. Ja no es tracta només de tenir una bona guia del trajecte que volem fer, sinó també d’emmagatzemar informació addicional sobre l’estat de les carreteres, els embussos, les gasolineres pròximes, etc. Són coses que els GPS no podien fer en temps real i els mòbils intel·ligents sí.

Per tant, el programari de mapes per a smartphone és cada dia més important per a la indústria de l’automòbil. Tenir a la pantalla del telèfon -o d’un dispositiu integrat de fàbrica al cotxe- les rutes i altra informació s’ha convertit en un factor diferencial que pot arribar a ser decisiu en un model d’automòbil. De fet, les grans marques s’han llançat a la innovació de les seves gammes altes en un sector que es coneix com el dels cotxes connectats, que sense arribar a ser autònoms sí que funcionen interactuant amb la xarxa, contínuament enviant i rebent informació que pot ajudar en la presa de decisions sobre la marxa, com ara triar un camí determinat o recomanar a l’usuari portar el cotxe immediatament al taller més pròxim.

La majoria d’aquestes marques utilitzen els mapes que Nokia va desenvolupar a partir del 2001 i que inicialment va anomenar Ovi Maps per després rebatejar-los com a Nokia Maps i, finalment, com a Here. El seu destí inicial era la secció de mòbils que fabricava l’empresa finlandesa, però -malgrat la seva qualitat- no van poder destacar a causa de la decadència accelerada dels telèfons Nokia, que el 2013 van ser absorbits per Microsoft.

Tot i que inicialment l’empresa fundada per Bill Gates va acceptar quedar-se amb Here, finalment va continuar com a propietat de Nokia, a partir de llavors centrada en el negoci del desenvolupament de xarxes. Des d’aleshores, la innovació s’ha centrat a fer créixer Here com un potent programari de mapes per a cotxes basat en la recopilació d’informació en temps real i la connexió amb diferents servidors.

Aquesta és la raó per la qual ha sigut el sistema adoptat per la majoria de fabricants, en detriment dels mapes de Google, més pensats per al negoci publicitari del cercador. Tant és així que fins i tot el servei de taxis Uber -que té Google com a un dels seus grans accionistes- ha entrat en una subhasta per comprar Here.

No queda clar quin és el motiu pel qual Uber estaria disposada a pagar fins a 3.000 milions de dòlars per Here, segons el New York Times. S’especula amb la possibilitat que Google duria a terme una futura desinversió, ja que Uber resulta massa conflictiva per a la imatge del cercador, pel seu impacte negatiu sobre el sector del taxi en moltes ciutats, sobretot europees.

Però alguns analistes també opinen que podria ser Uber -que està valorada en 45.000 milions d’euros- qui volgués desentendre’s de Google, que ara per ara té un valor que dobla el d’empreses com Repsol i Gas Natural. La companyia de taxis aconseguiria amb Here independència tecnològica alhora que també importants millores en programari que li permetrien desenvolupar amb més eficiència el seu servei Uberpool, que posa en contacte conductors domèstics en trànsit amb persones que necessiten que les portin a algun lloc.

Ara bé, diversos mitjans apunten encara més possibilitats. El Wall Street Journal ha fet notar que en la subhasta per Here també hi participa un consorci de tres fabricants d’automòbils alemanys: Audi, BMW i Mercedes. En aquest sentit, hauria sigut Nokia qui hauria posat Here al mercat per intentar aconseguir un bon preu que l’ajudés a finançar el deute adquirit després de la compra de l’empresa de telecomunicacions francesa Alcatel-Lucent per gairebé 16.000 milions de dòlars.

El preu que ofereix Uber podria considerar-se poc satisfactori i és probable que Nokia optés per l’oferta que li fes el consorci automobilístic alemany. Però també hi ha la possibilitat que sigui la mateixa Google la que estigui darrere de l’operació. La seva intenció podria ser que els fabricants de cotxes no s’apoderessin d’un programari independent i forçar-los així a implementar el seu negoci publicitari, o almenys a quedar-se amb les dades dels usuaris del servei de taxis.