ECONOMIA COL·LABORATIVA
JORDI SABATÉ

Uber i Airbnb llancen les seves xarxes sobre la ‘business class’

Les companyies d’economia col·laborativa aposten pel mercat de negocis per mantenir els seus grans nivells de creixement

Uber i Airbnb llancen les seves xarxes sobre  la ‘business class’ Zoom

Brian Chesky, el director executiu i cofundador d’Airbnb, que sol atendre les entrevistes i donar la cara davant les polèmiques que el servei genera allà per on passa, va declarar en una ocasió que el seu triomf no es devia només a oferir alternatives barates als hotels, sinó també al fet que permetia al turista submergir-se en la societat real del país on arribava. Per Chesky, les habitacions d’hotel són llocs freds, muralles entre el viatger i la ciutat o poble que visita. En canvi, en una habitació llogada a un particular mitjançant Airbnb podem tenir, sempre segons Chesky, contacte real amb la gent del lloc: conèixer la seva visió del món, els seus costums. Tant si això és cert com si és simplement una exageració impregnada de màrqueting, el cas és que el servei triomfa a tot el món, que és el mateix que dir que molts turistes el prefereixen al dels hotels.

Per la seva banda, les cadenes hoteleres denuncien que en realitat Airbnb emmascara una agència de lloguer de pisos turístics, que a sobre no paga els mateixos impostos, cosa que constitueix una competència deslleial. La pressió que el lobi hoteler exerceix sobre les autoritats locals és tan gran que les declaracions institucionals i amenaces d’accions legals proliferen a tot arreu.

Des de Catalunya fins a Berlín, passant per París, representants del govern denuncien la il·legalitat d’Airbnb i amenacen amb sancions si el servei no regularitza la seva activitat. I el mateix passa amb Uber, una web de lloguer de cotxes particulars amb conductor, participat des de l’estiu del 2013 per Google -que hi va invertir 260 milions de dòlars- i que fa la competència directa als taxistes locals.

Però lluny de doblegar-se a les pressions, tots dos serveis han continuat la seva expansió imparable a les principals ciutats del món i ara planegen assaltar la franja de la business class, els homes i dones de negocis que viatgen pel món firmant acords i venent els seus productes. Aquesta és la intenció d’Uber, que va arribar a Barcelona al maig aprofitant l’inici de la temporada alta turística, ara que desembarca a Madrid. I el mateix passa amb Frankfurt, on un jutjat local ha prohibit recentment a un xofer treballar per a l’empresa.

Ni Madrid ni Frankfurt són ciutats turístiques, però sí de negocis, que atrauen nombrosos executius necessitats d’un xofer que els porti a llocs que desconeixen i després els torni a l’habitació de l’hotel... o de l’apartament. Perquè també Airbnb ha decidit ocupar-se’n amb la nova secció business travel, un apartat de la web en què s’ofereixen apartaments pensats per cobrir les peculiaritats d’aquest perfil, que fins ara havia optat pels hotels de disseny postindustrial pròxims als recintes firals.

Les empreses poden arribar a acords amb Airbnb per tenir reserves estables i aconseguir descomptes en apartaments situats en llocs accessibles des de l’aeroport, càlids i ben connectats amb la ciutat. D’altra banda, el servei ha arribat a un acord amb l’empresa desenvolupadora de Concur, un programari de gestió de reserves i rebuts de viatges corporatius, que permet gestionar des del mòbil tots els aspectes d’aquest tipus de desplaçaments.

Concur també treballa en associació amb Uber des del juliol d’aquest any, de manera que les dues empreses han integrat les seves aplicacions mòbils. Així, es pot reservar un cotxe amb xofer d’Uber des de Concur, pagar i obtenir el rebut per guardar-lo amb la resta de tiquets. Però amb independència d’aquesta societat, Uber acaba de llançar a escala internacional -també a Espanya- la seva modalitat Uber for business, enfocada a les empreses que vulguin centralitzar en aquest servei la gestió dels desplaçaments que han de fer els seus executius.

Les companyies que s’inscriguin a Uber for business podran gestionar des d’una pàgina personal totes les comandes i els pagaments que es generin. Amb aquesta modalitat, Uber torna d’alguna manera als orígens, ja que abans de la inversió de Google la companyia es dedicava al lloguer de cotxes Mercedes a l’àrea de San Francisco, amb un enfocament clarament destinat als executius.