Treure el gel dels vidres del cotxe sense passar fred

Rafael Marín ja fa molts anys que va venir a viure a Barcelona, però cada hivern visita el seu poble natal, al Pirineu aragonès. Va ser allà, mentre es barallava amb la pala per treure el gel del vidre del cotxe amb el motor encès i es pelava de fred, que se li va ocórrer que podia aprofitar el know-how de la seva empresa per desenvolupar un producte que permetés l'aïllament del gel un cop col·locat sobre el vidre frontal de l'automòbil. Després d'un any invertint en R+D, avui aquest producte és una realitat: fet en el que es coneix com a teixit no teixit (TNT), i amb un component antiadherent que facilita treure'l, Laywinter és l'última innovació de Laystil, l'empresa fundada el 1973 pel mateix Marín.

Situada a Abrera, Laystil s'ha especialitzat en la fabricació d'articles promocionals o d'un sol ús en TNT de polipropilè i viscosa.

"Des dels inicis hem apostat per la innovació tecnològica", explica Marín envoltat dels seus dos fills, la Carolina i el Guillem, en qui ha anat delegant la gestió de la companyia. Laystil va començar fent necessers i complements promocionals per al sector de la perfumeria, un sector en què Marín va treballar molts anys, però l'arribada de la competència taiwanesa va obligar l'emprenedor a diversificar el negoci cap a altres sectors, com el transport aeri, i a apostar per l'automatizació.

Actualment Laystil és un destacat proveïdor de productes d'un sol ús, com ara reposacaps i mantes per a companyies aèries i altres empreses de transport. Entre els seus clients nacionals més destacats hi ha Iberia, Renfe, Acciona i Balearia, tot i que el 40% de la facturació és a l'estranger.

Innovador i competitiu

"Innovar en maquinària ens ha permès fabricar productes a escala industrial de manera automatitzada i a preus competitius", explica Marín des del seu despatx, on cada cop hi ve menys. El Laywinter, que ja ha estat patentat, es fabrica a la planta d'Abrera, igual que la resta de productes de l'empresa, i es vendrà en gasolineres, botigues d'automòbil, així com online , per un preu entre els 5 i 6 euros. La Carolina, responsable de l'àrea comercial i d'exportació, explica que ja han rebut les primeres comandes de països amb hiverns més durs, com ara Alemanya, Rússia, Ucraïna i el Canadà. En total, l'empresa preveu facturar 1,5 milions d'unitats fins a l''abril en el mercat europeu.

Amb una capacitat de producció de fins a 400 milions d'unitats de reposacaps l'any, Marín assegura que Laystil és el primer fabricant europeu de consumibles de TNT. "El nostre punt fort és l'automatització", diu el fundador de l'empresa, on actualment treballen 12 persones.

Diversificació

En els últims anys han diversificat el negoci, creant productes per a altres sectors com ara l'hostaleria (estovalles i camins de taula de TNT d'un sol ús) i el sanitari (pitets, tovalloles i llençols per a lliteres mèdiques), i apostant per l'elaboració de reposacaps personalitzats per a congressos i esdeveniments puntuals. "Som pioners en la producció de consumibles personalitzats per a empreses", explica Marín, mostrant alguns exemplars de reposacaps estampats amb logos corporatius. Una de les opcions per comercialitzar Laywinter és oferir-lo com un possible regal promocional d'empresa, com per exemple les estacions d'esquí. De fàcil utilització -només cal estendre la tela sobre el vidre frontal i fixar-la entre les portes del cotxe-, Laywinter està concebut com un producte de poc ús, igual que les mantes i reposacaps d'avió. Un cop utilitzats, els productes de TNT poden ser reciclats en la indústria del plàstic. En el cas de mantes d'avió, hi ha companyies aèries que les donen després a gosseres.

Quin ha estat el secret per haver sobreviscut a la crisi? Segons Marín, haver apostat "a temps" per la tecnologia i que mai han repartit "dividends". "Tot es reinverteix. Això ens ha permès tenir solvència".