VICENÇ MOLINÉ

Trencar amb la tradició per fer ombra al líder

Fill d'una família japonesa formada als EUA, Hiroshi Mikitani és el fundador de Rakuten, la principal plataforma de comerç 'online' del Japó, que ara s'estén per tot el món

El principal obstacle per a un emprenedor nord-americà segurament serà la duríssima competència a què haurà de fer front si el seu producte té èxit. Tothom el copiarà i la novetat que proposi, si és ben acollida pel públic, serà habitual en qüestió de setmanes. Al Japó, Hiroshi Mikitani s'ha trobat amb una competència que és radicalment diferent. Aquest emprenedor sovint és comparat amb Jeff Bezos, ja que l'empresa que va fundar l'any 1997, Rakuten, es podria considerar una versió japonesa d'Amazon.

Tot i l'èxit del seu projecte -una tercera part del comerç electrònic japonès passa per Rakuten-, Mikitani s'ha trobat que cap dels grans empresaris japonesos ha intentat prendre-li mercat. En lloc d'això, frenen les reformes liberalitzadores que Mikitani creu que necessita l'economia japonesa i, de passada, la seva empresa. Per aquest motiu, després de l'accident nuclear de Fukushima, Mikitani va anunciar -per Twitter, com a mostra de modernitat- que abandonava la principal patronal japonesa. En va fundar una de nova, però assegura que la transformació que té en ment passa pel seu model de negoci, "un sistema molt més efectiu", segons explicava ell mateix en una entrevista amb el setmanari The Economist.

Nascut el 1963 a Kobe, és fill d'una família benestant i amb una gran influència dels Estats Units. El seu pare, economista, és professor a la Universitat de Yale, i la seva mare va fer primària a Nova York i, després de cursar estudis universitaris al Japó, es va convertir en una de les primeres dones japoneses directives d'una gran multinacional. El seu germà i la seva germana, a diferència d'ell, van optar per carreres científiques. Mikitani va optar estudiar econòmiques al seu país i un MBA a Harvard, després de treballar uns anys al Banc Industrial del Japó. Durant vuit anys va ocupar-hi diversos càrrecs, fins que el 1996 va abandonar-lo per fundar una consultoria privada. Mentrestant, però, internet anava prenent forma i Mikitani hi va veure una oportunitat de negoci. Ja feia dos anys que Bezos havia llançat Amazon, i Mikitani va imitar el model de negoci però amb un enfocament més propi d'empresa majorista. Els comerços d'arreu del Japó es van convertir en els seus millors clients i van llançar Rakuten al lideratge del sector del comerç electrònic japonès.

Competidor global

Més endavant Mikitani va engegar un seguit d'iniciatives per competir amb els gegants nord-americans. L'any 2010 va anunciar que l'empresa adoptava l'anglès com a idioma oficial, malgrat les crítiques dels seus col·legues industrials i el fet que la plantilla fos majoritàriament nipona. Al mateix temps, va accelerar la compra d'empreses de comerç electrònic als Estats Units i Europa, amb adquisicions de les dimensions de Buy.com per 250 milions de dòlars. Primer va consolidar la seva presència en mercats com el francès i l'alemany, comprant a cop de talonari portals consolidats, però des de l'any passat s'ha decidit a atacar directament el model de negoci d'Amazon. Després de comprar el fabricant de llibres electrònics canadenc Kobo, va aconseguir també el servei de vídeo espanyol Wuaki.tv.

Casat i amb dos fills, Mikitani ha seguit alimentant el seu imperi empresarial amb la compra del Crimson Football Club i l'equip de beisbol Tohoku Rakuten.