SALUT
Empreses 11/10/2015

Trencar tabús per fer de l’embaràs un negoci

La catalana Eugin desembarca a Itàlia i Colòmbia després de consolidar el seu lideratge a Espanya en el camp de la reproducció assistida

Albert Martín Vidal
3 min
Trencar tabús  per fer de l’embaràs un negoci

Imagineu una barcelonina de 37 anys i sense parella que es planteja ser mare en solitari. Les seves opcions són múltiples, tantes, que no hi ha dubte que el seu procés de maternitat començaria per una recopilació d’informació. I si es decideix a fer-la en el cercle familiar o d’amistats, serà més o menys reeixida, però incòmoda. Si bé és sabut que de futbol i medicina tothom n’opina, també ho és que les qüestions ginecològiques i de planificació familiar no són fàcils de parlar.

La Clínica Eugin ha entès bé que certes coses requereixen transparència. És per això que la nostra barcelonina, plena de dubtes, podria entrar a la web d’aquesta empresa fundada a Barcelona el 1999 i, en un minut, saber quins camins té disponibles. Primer haurà de respondre si vol ser mare amb la seva parella masculina, si vol ser mare soltera o si vol ser mare amb la seva parella femenina. A continuació indicarà la seva edat i farà un brevíssim resum de quina és la seva salut ginecològica. A la nostra amiga només li queda conèixer les respostes: amb el minut que ha dedicat davant la pantalla ja sap que té dues opcions: una donació de semen que en tres intents li garanteix una efectivitat -per quedar-se embarassada- del 56% per 1.490 euros, o bé una fecundació in vitro. La web és tan precisa que inclou l’explicació científica del tractament i, per als clients de fora de la capital catalana, els proposa fins i tot el nombre de viatges que haurien de fer per tractar-se.

“Tractem el client amb claredat des del primer moment, l’assessorem en el seu diagnòstic, oferim un preu tancat i fins i tot tenim equips per ajudar-los a decidir-se per un tractament o un altre”, explica Andrés Rebage, director general de l’empresa.

Fundada inicialment per dos ginecòlegs, Eugin va adoptar des del 2005 un enfocament més empresarial i va veure com el 2010 entrava en el seu accionariat el fons d’inversió ProA Capital. A començaments d’aquest any, el grup mèdic NMC Health, dels Emirats Àrabs, en va comprar el 86% per 146 milions. “Ara formem part d’un grup hospitalari fort, ja no tenim res a veure amb fons d’inversió”, aclareix Rebage.

Aquesta inversió econòmica ha impulsat el creixement d’Eugin, que, des d’aleshores, amb diners frescos a la caixa, ha comprat la unitat de reproducció assistida de la Clínica Corachan per 12 milions d’euros. Però Eugin no es conforma amb el seu lideratge a Catalunya en aquest camp (on té un 15% de la quota de mercat), i ha avançat per ser considerada una de les clíniques de referència a Europa. Recentment ha obert un centre a Mòdena, Itàlia, on podrà atendre un mercat de pacients que fins ara viatjaven fins a Barcelona per rebre aquests serveis. “L’any passat vam tenir 1.400 pacients d’aquest país”, explica Rebage. Simultàniament, Eugin ha decidit irrompre a Colòmbia amb l’obertura d’un centre a Bogotà, un mercat petit al qual l’empresa veu un enorme potencial de creixement.

El director general de la companyia explica que una de les últimes tendències que han detectat és la prevenció (dones que congelen els seus òvuls per evitar problemes quan vulguin ser mares) i un fet que els beneficia molt: “Abans d’això no se’n parlava, era tabú. Ara es fa amb naturalitat i un 50% de pacients vénen recomanats pels seus metges i un 20% per recomanació de familiars o amics”.

stats